Nästa artikel
Hyundai i20 blir mildhybrid
Nyheter

Hyundai i20 blir mildhybrid

Publicerad 20 februari 2020
Elektrisk hjälp i drivlinan, mer uppkoppling och utökade säkerhetssystem i tredje generationen av småbilen.
Hyundai har gett nya i20 ett nytt designspråk med skarpare vinklar och inriktning på sportighet. Bilen har i stort sett samma mått som tidigare, men är några millimeter längre och bredare samt 2 centimeter lägre.

Bagageutrymmet har utökats med 25 liter och numera får det plats 351 liter där. Det finns 10 olika lackfärger att välja på, med kontrasterande tak. Två digitala skärmar pryder insidan av bilen, en framför föraren och en mitt på instrumentbrädan där man styr infotainmentsystemet. Möjlighet till smartphonesammankoppling finns genom Apple CarPlay och Android Auto. 
Autobromsen kan förutom andra fordon upptäcka och stanna för cyklister och gångtrafikanter. 

Bland motoralternativen finns 3-cylindriga mildhybrider på 100, respektive 120 hästkrafter. Där får bensinmotorerna elektrisk hjälp av ett 48-voltssystem. Här går det att välja på sjustegad automatlåda eller 6-växlad manuell låda som har förmågan att koppla ifrån motorn när föraren släpper gaspedalen, för att spara bränsle. 

Den som inte vill ha mildhybrid kan välja 100 hästarsvarianten utan 48-voltssystemet. Med i utbudet finns också en 1,2-liters, fyrcylindrig bensinmotor på 84 hästkrafter, med manuell växellåda. Det är inte klart vilka motoralternativ som kommer att erbjudas i Sverige. 

Det finns varken bilder på insidan eller uppgifter om lansering. Mer information kommer i samband med att nya i20 visas upp på bilmässan i Genève i början av mars. 

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i20?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.