Hyundai i20 får terrängstyling och högre markfrigång i en version för den indiska marknaden. Är det här en bil som du skulle vilja se i Sverige?
Vi har tidigare sett att Hyundai har ambitionen att bygga bilar för de mindre SUV- och CUV-segmenten. Exempelvis säljs just nu en version av syskonmärket Kias modell Soul som Hyundai ix25 i Kina.
I slutet av mars ska bilen på dessa bilder lanseras i Indien. Det är en variant av nya i20 som fått grövre plasttrösklar och stötfångare en höjning på 20 millimeter och rejäla rails på taket. Bilen finns med både diesel- och bensinmotorer men endast som framhjulsdriven.
Diskutera: Skulle du vilja se den här bilen i Sverige?
I slutet av mars ska bilen på dessa bilder lanseras i Indien. Det är en variant av nya i20 som fått grövre plasttrösklar och stötfångare en höjning på 20 millimeter och rejäla rails på taket. Bilen finns med både diesel- och bensinmotorer men endast som framhjulsdriven.
Diskutera: Skulle du vilja se den här bilen i Sverige?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad kännetecknar en CUV, egentligen?
CUV, eller som vi brukar säga "Cross Over". Högre markfrigång är nog bra i Indien, här i Sverige är det nog mest bara utseende skillnad. Vi har fina vägar i detta landet, så att bilen blir 2 cm högre i markfrigång gör nog ingen stor skillnad.
Nej.
Har inget emot att "se" den men jag skulle aldrig köpa en.
Shogun, det har ingenting med fördomar att göra. Jag gillar helt enkelt inte bilmodellen, jag gillar för övrigt inte någon bil av "köttbullemodell" Suv, Cuv, är något jag aldrig kommer att köpa oavsett bilmodell eller märke. Bekvämt in och ursteg är inte något jag någonsin funderat på eftersom jag inte har några men eller lyte. Det enda jag stört mig på är A-stolpen på V70 där man verkligen måste hålla koll på skallen och man inte vill ha bulor i den. Den dagen jag får problem med ryggen eller något så skall jag kanske göra en omvärdering men bara för att jag måste då och inte för att jag är förtjust i bilmodellen.
Shogun - du skriver en hel del vettigt men varför alltid dra fram detta med VAG i dina inlägg - för det blir tyvärr lite tjatigt minst sagt? Är VAG så irriterande för dig att du ständigt måste dra in detta - bara för att nån sagt att han inte gillar just denna bilmodell ? Bara för att man inte ser fördelarna med t ex en viss Hyundai-modell så innebär det inte nödvändigtvis att man med dina ord "är märkesfantast för VAG".
Beträffande denna modell så vill man nog se den innan man säger nåt säkert för denna teckning säger ju inte mycket. Men en liten "Cross over" skulle jag kunna tänka mig om den därmed ger ett bekvämt insteg även för en som snart är pensionär. Sen har jag redan sagt att bilar a'la Kia Venga/Hyundai ix20 faktiskt ger samma bekväma insteg till en mera "normal" bil och den nya ix20 som du länkade till i ett annat inlägg såg ju inte helt fel ut.
Shogun - jag har inget favoritmärke utan väljer den bilmodell som passar behoven bäst när jag byter - och det har jag sagt otaliga gånger så det borde du veta. Sen såg jag givetvis fördelar i mitt val kontra konkurrerande modeller men det innebär ju inte att jag på nåt sätt är fantast av det märke jag valde - men förhoppningsvis kan man få gilla den bil man har utan att vara fantast. Så jag är inte låst till varken Toyota, Peugeot, Opel eller VW av ideologiska skäl - för att ta några exempel... Samt att det står både VW. Kia och Mazda på vår garageuppfart just nu.
Men skippar vi första stycket i ditt senaste inlägg så håller jag i huvudsak med dig.
Shogun, kan meddela att jag inte är intresserad av Skoda Yeti eller Skoda Octavia alltrack heller.Jag kan titta på dem men inte köpa dem. De är ointressanta ur köpintresse för mig.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.