Hyundai i10 missade full pott i Euro NCAP:s krocktester.
Småbilen Hyundai i10 har krocktestats av Euro NCAP. Bilen presterade endast fyra stjärnor, ett betyg som biltillverkaren troligtvis inte är helt nöjd med.
Hyundai i10 är en av de senaste bilarna som testats av trafiksäkerhetsorganisationen Euro NCAP. De fann att Hyundai i10 presterade väl när det gäller säkerhet för små barn mellan ett och ett halvt till tre år. Bilen erbjöd även bra skydd för knän och lår för både korta och långa vuxna. Småbilen mötte också Euro NCAP:s krav när det kommer till hur säker bilen var för fotgängare i händelse kollision.
Dock fann teknikerna att en bakre passagerardörr öppnade sig vid sidokrocktestet. Med hjälp av höghastighetskameror kunde de se hur dörrhandtaget inte höll sig nere under kollisionen, vilket antas vara förklaringen till den farliga säkerhetsmissen. Detta och avsaknad av autobromssystem och varningssystem för filbyte drog ner betyget för Hyndai i10.
Läs rapporten här
Diskutera: Hur stor vikt fäster du vid Euro NCAP-betygen?
Dock fann teknikerna att en bakre passagerardörr öppnade sig vid sidokrocktestet. Med hjälp av höghastighetskameror kunde de se hur dörrhandtaget inte höll sig nere under kollisionen, vilket antas vara förklaringen till den farliga säkerhetsmissen. Detta och avsaknad av autobromssystem och varningssystem för filbyte drog ner betyget för Hyndai i10.
Läs rapporten här
Diskutera: Hur stor vikt fäster du vid Euro NCAP-betygen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Selektivt urval,bryr mig ej om tex autobroms eller bältesvarnare.
De har ändrat betygen för huvudskydd. Nu är det ett snitt mellan fram och bak verkar det som. Nu kan man inte jämföra med andra tester bakåt längre. Sedan kan jag inte se hur bra det är enbart fram. Det finns många som inte använder baksätet nämnvärt men ändå vill ha säkrast möjliga förarskydd.
ThommyS! Kolla färgen illustrationen på nackskydd fram! Grön verkar vara över 3.0. Exaktare än så behövs knappast. Bilen verkar helt up to date, jämförbar i säkerhet med VW Up! Frågan är om någon bil utan kompletta förarstödssystem i framtiden kommer att få 5 stjärnor. Instämmer helt med föregående talare om att man måste granska innehållet i betygen. Bilens storlek ligger den väl mer i fatet än stjärnorna.
IngoS, jo det är så man får göra, titta på färgen på nacken. Men det blir en grövre indelning. En Grön kan ligga precis ovan Gul eller vara den bästa stolen som någonsin testats.
Eftersom de flesta bilar har bättre nackskydd fram så blir det ett skevt resultat på de bilar som bara har framsäten (hantverkarbilar, sportbilar). De får ett bättre resultat enbart för att de inte har något baksäte. Varför ska poängen undanhållas oss konsumenter?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.