Genesis Coupe har sålts i USA och på hemmamarknaden i Sydkorea i ett par år, men kom till Sverige först under våren 2011. Och redan nu är det dags för ett lyft.
Den 4,6 meter långa modellen har fått en ny framtoning med sin förstorade grill, omarbetade strålkastare och linje med lysdiodlampor ovanför dimljusen. Dessutom har interiören med sina två sportstolar och två barnsäten finslipats, uppger Hyundai.
Motoralternativen är liksom tidigare två till antalet, men rejält vässade.
Den turboladdade bensinfyran på två liter har fått sin effekt uppskruvad från 213 och 275 hk och maxvridet höjt från 213 till 373 Nm (vid 2 000 v/min). Motorn sörplar i sig 9,4 l/100 km och skjutsar bilen upp till 100 km/tim på 7,4 sekunder.
Den direktinsprutade V6:an på 3,8 liter som tidigare utvecklade 303 hk ger nu 347, med ett vridmoment som pumpats upp från 362 till 400 Nm (vid 5 300 v/min). Förbrukningssiffran är 10,7 l/100 km och med det maskineriet under huven avverkas 0-100 km/tim på 6,1 sekunder.
Kraften levereras till bakhjulen via en sexväxlad manuell låda eller en åttastegad automat tillsammans med V6-motorn. En diffbroms fördelar drivkraften.
Med minsta motorn börjar priserna för Genesis Coupe på 324 900 kronor. Lägg till 20 000 kronor så får du V6-motorn och ytterligare 20 000 för automatlådan.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Genesis Coupe?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dom har inte gjort något åt interiören förutom bytt ut stolarna? Var väll mest där bristerna låg då den såg ut som en Hyundai i10 invändigt men priset är det dubbla även om man får mycket mer bil.
Jag förstår inte att Hyundai över huvud taget bryr sig om att göra en sportbil. Det Hyundai är bra på är prisvärda bruksbilar och inte sport- eller lyxbilar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.