Teknik som neutraliserar oönskat ljud och som redan sitter i bilar från Jaguar Land Rover kan bli verklighet i modeller från Kia och Hyundai.
Israeliska Silentium ska börja leverera aktiv brusreducering till Hyundai Mobis, ett företag som tillhandahåller reservdelar och tillbehör till Hyundais och Kias bilar. Tekniken kallas Active Road Noise Cancellation (ARNC).
Aktiv brusreducering fungerar genom att sensorer och i bilen analyserar inkommande buller och vidarebefordrar sedan informationen till högtalare som skickar ut ljudet med omvänd fas. På så sätt ska bullret neutraliseras.
Motljudsteknik är vanligt i hörlurar, men det är inte någon nyhet i bilvärlden heller. Flera företag arbetar med att utveckla detta och 2016 testade Vi Bilägare Fords aktiva bullersystem Active Noise Control. Det gav dock knappt märkbara resultat i decibelnivåer och frekvenser, dessutom var det inte utvecklat för grov svensk asfalt.
Läs också: "Vi testar Fords motljudsteknik – så bra är aktiv brusreducering"
Silentium säger att ARNC kan reducera oönskat ljud i vilket fordon som helst och använder sig av existerande infotainmentsystem och högtalare. ARNC sägs eliminera upp till 90 procent av oljudet i kupén och täcker frekvenser från 20 Hertz (Hz) upp till 1000 Hertz. I det här spektrat återfinns bland annat trafikfarligt tröttande ljud som upplevs som ett tryck mot örat, samt dovt malande däcksbuller och motormuller.
Silentiums ARNC sitter redan i modellerna F-Pace, XF och Range Rover Velar från biltillverkaren Jaguar Land Rover. I deras bilar sägs tekniken kapa bullertoppar med 10 decibel och sänka de generella ljudnivåerna med 3-4 decibel.
Diskutera: Vad tycker du om aktiv brusreducering i bilar?
Aktiv brusreducering fungerar genom att sensorer och i bilen analyserar inkommande buller och vidarebefordrar sedan informationen till högtalare som skickar ut ljudet med omvänd fas. På så sätt ska bullret neutraliseras.
Motljudsteknik är vanligt i hörlurar, men det är inte någon nyhet i bilvärlden heller. Flera företag arbetar med att utveckla detta och 2016 testade Vi Bilägare Fords aktiva bullersystem Active Noise Control. Det gav dock knappt märkbara resultat i decibelnivåer och frekvenser, dessutom var det inte utvecklat för grov svensk asfalt.
Läs också: "Vi testar Fords motljudsteknik – så bra är aktiv brusreducering"
Silentium säger att ARNC kan reducera oönskat ljud i vilket fordon som helst och använder sig av existerande infotainmentsystem och högtalare. ARNC sägs eliminera upp till 90 procent av oljudet i kupén och täcker frekvenser från 20 Hertz (Hz) upp till 1000 Hertz. I det här spektrat återfinns bland annat trafikfarligt tröttande ljud som upplevs som ett tryck mot örat, samt dovt malande däcksbuller och motormuller.
Silentiums ARNC sitter redan i modellerna F-Pace, XF och Range Rover Velar från biltillverkaren Jaguar Land Rover. I deras bilar sägs tekniken kapa bullertoppar med 10 decibel och sänka de generella ljudnivåerna med 3-4 decibel.
Diskutera: Vad tycker du om aktiv brusreducering i bilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hyundai tillhör inte de mest bullerfria bilmärkena, varför inte bygga en mindre bullrig bil från början? Jag tycker inte om när teknik används i onödan-mera som kan krångla.
Det är nog väldigt enkelt att svara på Stefan E - elektronisk "bullerdämpning" är nog väsentligt billigare för tillverkaren än att minska bullret på konventionellt sätt.
Det finns nog ännu inte någon elektronisk bullerdämpning som rår på vår grovasfalt. Jag är skeptisk...
Funktionen finns även på många lite större hörlurar som man har när man lysnar på musik i tex mobilen. "Noise canceling headphones" har själv testat och visst funkar det litegrann men det inte utför några mirakel.
Hoppas det fungerar fullt ut i praktiken.
Ännu en onödig pryl i tillbehörslistan som man med fina ord kan ta bra betalt för!
Men att de skulle sänka ljudnivån genom en omarbetning av strukturen är inte troligt.
"Blott Sverige svenska grova vägar har"!
#3. Jo det finns. Jag har ett par hörlurar som via ARNC tar bort sådant ljud också.
Nu väntar jag bara på att flygplan ska få detta inbyggt.
De borde lägga energi på att lösa grundproblemet istället tycker jag. Så lite fel focus, så jag håller med Stefan.
Det där kom väl redan på 90-talet i en del lyxbilar?
Även i propellerflygplan finns det, vill minnas att Saab 340 och 2000 har det.
Men, aktiv bullerreducering i hörlurar och dito proppar funkar utmärkt. Är mycket skönt att slippa mullret, både vägbuller och i flygplan.
Vargen: Du är ju inte lite motsägelsefull du....
Att lösa problemet med att fysiskt bygga en tystare bil ger ökad vikt, vilket du i alla trådar skriker dig hes mot....
Så du om någon borde väl jubla över att lösa det med teknik istället till en lägre vikt.....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.