Hyundai har tvingats ta bort en reklam för vätgasbilen Nexo i Storbritannien efter att Advertising Standards Authority, den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen, dömt den som vilseledande. Det skriver Motoring Research.
Reklamen gjorde gällande att Nexo är ”en bil som är så fantastiskt ren att den renar luften i farten”. ASA menar att påståendet inte stämmer eftersom bilen, även om den inte släpper ut några avgaser, fortfarande orsakar luftföroreningar som ett resultat av slitage från däck och bromsar.
Hyundai kontrade med att bränslecellen i bilen behöver ren luft för att fungera och att den därför har ett filter som tar bort 97 procent av damm och gaser från luften som passerar genom den, inklusive svavel- och kväveoxider.
De menar att även om bilen inte tar bort föroreningarna från sina egna däck och bromsar innehåller luften som dras in i bilens filter sådana partiklar såväl som föroreningar från andra bilar.
ASA valde trots det att döma ut reklamen som vilseledande eftersom partiklar från bilen fortfarande släpps ut i luften och inte nödvändigtvis filtreras bort. De påpekar också att partiklar från däck och bromsar är en betydande orsak till luftföroreningar från fordon.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.