Hyundai är en av flera tillverkare som vid sidan av utvecklingen av batterielektriska fordon även satsar på bränslecellbilar. Konceptbilen Blue2 som nu visas på bilmässan i Seoul är en demonstration av detta.
Namnet på sedanmodellen är hämtat från Hyundais samlingsprogram för grön teknik, Blue Drive, i kombination med tvåan från kemiska beteckningen för vätgas, H2.
Blue2 är utrustad med en elmotor på 90 kW, motsvarande 122 hästkrafter, som drivs av bränsleceller som i sin tur alstrar energi ur just vätgas. Bilen kan köras i 35 kilometer på en liter, en förbrukning på 0,29 liter/mil.
Lite Opel, lite Saab
Hyundai Blue2 har ett yttre som betonar att bilen står för framtidens teknik. Som modet för konceptbilar nu föreskriver har sidospeglarna ersatts av kameror. Bilen är skodd med lättrullande däck och har ritats för att ge ett så lågt luftmotstånd som möjligt.
Strålkastarna för tankarna till laddhybriden Opel Ampera och vindrutan som till synes sveper runt a-stolparna kan härledas till Saab 9-5.
Hyundai menar att Blue2 ska ses som en försmak på framtida sedanmodeller samt visa att den sydkoreanska tillverkaren tagit ledningen när det gäller bränslecellteknik.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Blue2?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fräck formgivning och läcker färgsättning, speciellt invändigt.
Men jag gillar inte överdesignade strålkastare.
Fast vätgasdrift är en utopi.
Hittills har man inte kommit på ett tillräckligt kostnadseffektivt sätt att framställa vätgas.
Det vore skillnad om bränslecellerna gick att driva med metan.
Otroligt läcker från A-stolpen och bakåt. Vart är världen på väg när koreanerna nu plötsligt visar sig ha goda kunskaper om design : )
Helt klart en attraktivt designad bil. Grattis!
Bränslecellteknik är en engelsk uppfinning inte korainsk eller japansk! lite liknar den här ju gamla pegga 405 baktill. fr. 87.
Håller med om att det är en lyckad design!
Mycket modern men med klassiska drag. Bara en sån sak som att den t o m verkar ha hyfsad sikt och takhöjd i baksätet.
mendefera, vem skrev att bränslecellen var en koreansk eller japansk uppfinning?
Den är tysk, men det är riktigt att den utvecklades vidare i England, men de som hunnit längst och använt den mest är USA.
Och bränsleceller går att driva med fordonsgas genom en reformer.
Men det finns inte i den här bilen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.