Nästa artikel
Hybris försenade Model X
Nyheter

Hybris försenade Model X

Publicerad 6 april 2016 (uppdaterad 6 april 2016)
Model X, med sina karaktäristiska måsvingedörrar visade sig vara lite för tekniktung och orsakade förseningar.
Tesla missade sitt leveransmål under första kvartalet. Orsaken var att Model X var för tekniktung.
Målet var att leverera 16 000 fordon under första kvartalet 2016, men det blev 12 420 Model S och 2400 Model X.

Den missade prognosen berodde enligt ett pressmeddelande från elbilsföretaget på: ”Teslas hybris i att addera för mycket ny teknik i Model X version 1”. Detta ska ha gjort att underleverantörerna inte hunnit med att producera komponenter. Bilen består av 8000 unika delar och saknas en kan bilen inte levereras, står det i pressmeddelandet.

Tesla ska nu se till att samma sak inte händer leveranserna av kommande budgetbilen Model 3. Enligt Wall Street Journal är antalet reservationer för Model 3 uppe i över 276 000.

Den sammanlagda leveransen på 14 820 bilar under första kvartalet är en ökning med 50 procent jämför med samma tid förra året och målet för 2016 är att leverera mellan 80 000 och 90 000 fordon.
 
Diskutera: Kommer Tesla att hålla sitt leveransmål?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-04-06 12:38
Hackenbush

Man skulle inte ha envisats med de löjliga bakdörrarna så kanske de skulle klarat sitt leveransmål.

#2 • Uppdaterat: 2016-04-06 15:14
saabnisse

Det kan bli leveranssvårigheter som kommer att spräcka den här bubblan.
Och hur blir det då för de som betalat 10000:- i förväg för typ 3?
" Enligt Wall Street Journal är antalet reservationer för Model 3 uppe i över 276 000."
När den väl kommer i produktion kanske det är uppe i 300000 - 400000 ?
Om man kan räkna med en årsproduktion av 50000 så kan det att ta 6-8 år innan man fått sin 3a!
Alltså 8-10 år från nu och då finns det säkert många fler och kanske mer prisvärda alternativ.

#3 • Uppdaterat: 2016-04-06 16:23
tedsvensson

2,8 miljarder har man alltså fått in enbart på förhandsbokningar. Varför gör inte alla biltillverkare så :)

#4 • Uppdaterat: 2016-04-06 16:30
JOCA_1

Vad man kan åstadkomma med marknadsföring. Vem fan i sitt rätta sinne betalar runt miljonen för en sån bil...?

#5 • Uppdaterat: 2016-04-06 17:20
benny karlsson

Kommer nog att bli svårt. Tror dom måste förenkla lite, tex dörrupphängningen. Och kavla upp ärmarna och jobba av tusan.

#6 • Uppdaterat: 2016-04-06 18:29
L. Mäkinen

Det lär inte bli lättare att få upp takten med tre linjer. Fast de är ju ensamma om att bygga kapacitet på batterisidan.

#7 • Uppdaterat: 2016-04-06 20:42
Styggavargen

Tekniktung? Den är för 17 gubbar mycket tung i kg räknat, nästan 2400 kg. Den är 8% tyngre än modell S. Batterierna väger nog ca 500-600 kg, men ändå...

#8 • Uppdaterat: 2016-04-09 18:49
Roy J

När de presenterat di däringa dörrarna så har man fokuserat på hur lite plats de tar på trånga p-platser - men det är ju det minst väsentliga. Den som lämnar bilen sist är ju rimligtvis föraren. Om denne inte låter bilen parkera själv, och då är det ju inga problem alls med trängseln.
Det vore smartare om de fokuserat mer på de andra fördelarna med dörrarna. Man behöver inte krypa, utan kan kliva in i bilen. Att spänna fast barn blir en barnlek och det går mycket lättare än i någon annan motsvarande bil att ta sig till de bakersta sätena.
I och med att dörrarna är ledade på mitten är aldrig takhöjden i garage något problem, vilket en del tydligen trott. De kvarvarande eventuella nackdelarna är hur snabba och läckagetäta de är.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.