Nästa artikel
Hybrider från Lexus lockar köpare
JUST NU:

Hybrider från Lexus lockar köpare

Publicerad 7 november 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Det händer mycket i bilvärlden. Här är intressant Lexus-notis från den 7 november.
7/11)
1)Hybrider från Lexus lockar köpare

6/11)
1)Saab - nu med Corvette-motor

5/11)
1) SEAT Ibiza ECOMOTIVE får miljöpris
2) Peugeot 107 får nytt utseende
3) Lördagsöppet på Bilprovningen
4) Mitsubishi lanserar ny el-bil

4/11)
1) Toyota återkallar 17 900 bilar

3/11
1)  "Svenska bilar ett föredöme i Europa"

31/10)
1) "Ekonomiska krisen har djupgående effekter"
2) Allt fler väljer dubbfria däck

30/10)
1) Premiär i november för Colt

29/10)
1) Här är Audis nykomlingar

28/10)
1) Stockholms Bilsalong ställs in

27/10)
1) Volvo och Orrefors samarbetar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-10-15 17:23
Jag (ej verifierad)

Jamen det är ju tur att vi hittat denna källa till trafikolyckor. Hade dessa hållit hastughetsgränsen hade ingenting hänt! Kör man enligt hastighetsgränsen dör man inte! Detta måste ju även gälla viltolyckor. Annars fungerar ju inte nollvisionen! Klart? Alltså måste alla djur i alla skogar skjutas! Nu! Nollbisionen MÅSTE hållas! Död åt alla djur! Nu!

#2 • Uppdaterat: 2008-10-16 20:55
peter (ej verifierad)

tycker volvos miljösatsning luktar panik lång väg,man har sovit hela miljöbilsracet igenom ,och försöker nu med befintliga dieselsnurror å sura ford etanolrovor rädda ansiktet,genom "specialdesignade fälgar och frontspoilrar"..patetiskt att dom suttit på röven i 10 år å trott att volvobilar säljer sej själva på säkerhet..nej då har ju lilla saab varit ett föredömme,deras etanolteknik ligger långt före många gigantiskt mycket större märken.

#3 • Uppdaterat: 2008-10-22 19:05
Alvis (ej verifierad)

Till Peter. Om du tittar på försäljningsstatistiken så ska du finna att Volvo har fler sålda flexifuelbilar än Saab. Volvo är Sveriges mest sålda miljöbil, men dom är inget vidare bra på att trumpeta ut det.
Alvis

#4 • Uppdaterat: 2008-10-25 19:57
Anders (ej verifierad)

Till Peter,
Du har ju noll koll på vad Volvo har haft för motorer i sina bilar.
S40, V50 har ju funnits med E85
motor sedan -06.
Det är väl bara att de inte har gjort så mkt reklam för dem som Saab.
När kom Saab med Dieselmotorer ?
Volvo kom med det 1979, Saab kom
väl -05-06 ?

#5 • Uppdaterat: 2008-10-31 23:47
Rolle (ej verifierad)

Att 70% av bilarna ägs av män, innebär egentligen bara att männen betalar skatt och försäkring för 70% av bilbeståndet. Kvinnor är smarta.

#6 • Uppdaterat: 2008-11-03 18:40
kenneth (ej verifierad)

I FMK:s tidning "Trafik och motor" augustinumret redovisar forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. total miljöpåverkan och kommit fram till att att bilar som körs på tex etanol, E85, där man har den "gamla förbränningsmotorn är betydligt miljövänligare än tex hybridbilar. Detta beror på att det tar lång tid att utveckla och utprova ny sk miljövänlig teknik som dessutom har betydligt kortare teknisk livslängd än den hederliga förbränningsmotorn.
Den snålaste hybridbilen Honda Civic Hybrid kostar 122:71 per mil i total miljöpåverkan och Prius 123:08 per mil i total miljöpåverkan då man räknat in vad det kostar i utsläpp från konstruktion till produktion och destruktion av en så kallad miljövänlig hybrid bil tex Toyota Prius.
Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar endast 73:46 per mil eftersom den bygger på befintlig beprövad teknik och där etanol bilarna de sk Flexifuel och BioPower bilarna från tex SAAB, Volvo, Ford, VW har oerhört låga totala miljökostnader per mil baserad på totala utsläpp under hela bilens livslängd.
En SAAB eller Volvo eller annan likvärdig bil släpper tex ut endast ca 35 gram koldioxid per kilometer vid körning på etanol, E85 eller ca 70% lägre utsäpp jmf med bensin! Dessutom är ALL den svenska etanolen miljöcertifierad där leverantören garanterar att man har en minskning av koldioxidutsläppen med minst 76%, oftast mer, jmf med bensin samtidigt som etanolbilsägaren fördelar välfärden över jorden eftersom man ger arbete till, inte sällan, fattiga jordbrukare i tredje världen som därmed kan mätta och försörja sin familj. Något att tänka på för de som kan välja mellan en miljöskadlig hybridbil vs miljövänlig etanolbil.

#7 • Uppdaterat: 2008-11-06 15:16
Roy (ej verifierad)

Den undersökning som Kenneth hänvisar till är av det lite obehagliga slaget. Stoppar vi utvecklingen nu så är allting bra! Frågan är när "nu" infaller. På 70-talet när vi hade svartbolmande diesel, törstiga förgasarmotorer utan katalysatorer och oljespill på var och varannanan p-plats?
Nya tankar, ny teknik, medför naturligtvis utvecklingskostnader oc man kan nästan alltid utgå ifrån att den första generationen av produkten inte är den effektivaste.
Jag tycker vi ska vara tacksamma för att det just nu pågår så många olika försök och utvecklingsvägar. Det sämsta vi kan göra är att lägga locket på eller att ensidigt rikta in oss på ett enda alternativ.

#8 • Uppdaterat: 2008-11-07 18:55
Kenneth (ej verifierad)

OM vi slutar köpa svenska bilar kan vi lika gärna sluta med vår välfärd i Sverige. Alla arbetstillfällen behövs och vi måste vara beredda att kämpa för de arbetstillfällen vi har i landet. Inom fordonsindustrin arbetar ca 210 000 människor i Sverige! Arbetstillfällen är synonymt med svenskproducerade varor! Jag förstår inte att tex facket slåss för medlemmarnas arbetstillfällen dvs våra arbetstillfällen samtidigt som medlemmarna och andra väljer bort svenska arbetares varor tex bilar, SAAB, Volvo. Vi - de - verkar inte fatta att det är ingen idé att slåss för svenska arbetstillfällen och samtidigt köpa utländska varor tex Toyota eftersom då man köper Toyotan har man redan där tagit trängt bort svenska arbetstillfällen till förmån för utländska i Toyota fallet, japanska. Nä, vi måste slåss för Volvo och SAAB genom att köpa svenska dyra, kanske t o m törstiga bilar för att därigenom trygga vår egen sociala och ekonomiska överlevnad och därmed landets välfärd.
Till de som inte förstår att köpa svenskt:
Jag hoppas att de konsumneter som inte köper svenska bilar blir av med sina arbeten på samma sätt som alla de bilarbetare och alla svenska underleverantörer som förlorar arbetet beroende på att alltför många svenska bilkonsumneter väljer att köpa tex Toyota istället för Volvo eller SAAB och därmed missgynnar de inhemska svenska arbetstillfällena. För att inte tala om den miljöförstöring som uppstår då man fraktar bilar över hela jordklotet till ingen som helt nytta!!!

#9 • Uppdaterat: 2008-11-07 20:15
lexus (ej verifierad)

Det flesta som köper en flexifuel bil idag kommer efter några månader ändå att köra på bensin när dom inser att bilen tar mera bränsle när dom kör på e-85.Inporterar ma dessutom E-85 från Brasilien.Då först är det miljöförstöring,gör man etanol från socker rör,fabrikerna spyr ut svartrök tätare än när du kör en kolkraftver.Bättre vore att köpa en hybrid bil el & bensin

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.