Range Rover Sport Hybrid fick bekänna färg under en husvagnssemester i Arjeplog.
För att testa sitt hybridsystem gav Range Rover sig i väg på husvagnssemeter. Mitt i vintern hakade de på en amerikansk jättehusvagn och styrde mot Arjeplog.
Range Rover gör inte billiga bilar, med en prislapp på närmare 1,3 miljoner kronor är Range Rover Sport Hybrid är inget undantag från detta. För att testa bilens hybridsystem beslutade tillverkaren att kroka på en husvagn från amerikanska tillverkaren Airstream och sätta siktet på Land Rovers testcenter i Arjeplog.
Första etappen gick utan släp från England till Tyskland, men från Tyskland och hela vägen upp till Arjeplog hade expeditionen en vinteranpassad Airstream-vagn på dragkroken. Vagnen vägde in på cirka 2,5 tom och mätte modiga 8,25 meter på längden.
Range Rover Sport Hybrid drivs av en 3,0 liters turboladdad diesel-V6:a samt en elmotormed effekten 35 kW, Range Rover beräknar sammanlagda effekten och vridmomentet till 335 hästkrafter och 700 newtonmeter.
Bränsleförbrukningen utan släp ska enligt Range Rover själva hamna på 6,4 l/100 km vid blandad körning, vad bilen drog under denna husvagnsexpedition framgår inte.
Färden ska ha gått odramatiskt trots stormbyar över Öresundsbron samt temperaturer strax under 20 minusgrader. Range Rover vill med detta trycka på just denna modellens höga vridmoment samt det elektroniska Trailer Stability Assist-systemet som fördelar för den som vill dra tungt.
Trailer Stability Assist känner om ekipaget börjar slingra sig, vid exempelvis halt väglag eller starka vindar. Det går då in och bromsar bilens hjul individuellt för att motverka krängningarna.
Diskutera: Vilken är den ultimata dragbilen enligt dig?
Första etappen gick utan släp från England till Tyskland, men från Tyskland och hela vägen upp till Arjeplog hade expeditionen en vinteranpassad Airstream-vagn på dragkroken. Vagnen vägde in på cirka 2,5 tom och mätte modiga 8,25 meter på längden.
Range Rover Sport Hybrid drivs av en 3,0 liters turboladdad diesel-V6:a samt en elmotormed effekten 35 kW, Range Rover beräknar sammanlagda effekten och vridmomentet till 335 hästkrafter och 700 newtonmeter.
Bränsleförbrukningen utan släp ska enligt Range Rover själva hamna på 6,4 l/100 km vid blandad körning, vad bilen drog under denna husvagnsexpedition framgår inte.
Färden ska ha gått odramatiskt trots stormbyar över Öresundsbron samt temperaturer strax under 20 minusgrader. Range Rover vill med detta trycka på just denna modellens höga vridmoment samt det elektroniska Trailer Stability Assist-systemet som fördelar för den som vill dra tungt.
Trailer Stability Assist känner om ekipaget börjar slingra sig, vid exempelvis halt väglag eller starka vindar. Det går då in och bromsar bilens hjul individuellt för att motverka krängningarna.
Diskutera: Vilken är den ultimata dragbilen enligt dig?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den ultimata dragbilen ?
Citroen C5 är en synnerligen kompetent dragbil.
Tack vara gasfjädringen är bilen alltid i rätt nivå, och komforten alltid på topp.
Med dieselmotor HDI så har man rejält med dragkraft och snål förbrukning.
C5 går inte att få fyrhjulsdriven, men behövs det verkligen i normalfallet ?
Prisnivån på C5 är också riktigt gynnsam = väldigt mycket bil för pengarna.
Nu tror jag ju att Range Rover verkligen är mer ultimat dragbil än C5 men det betyder ju inte att C5 är dålig på det. Har verkligen svårt att tro att C5 kan dra mer släpvagnsvikt än Range Rover.
Volvo FH D16, om man har rätt behörighet på kortet... :-)
Jag tycker att man får dela upp "den ultimata dragbilen" i två kategorier.
En där bilen får dra "obegränsat", och en där B-kortet begränsar.
Vad finns det för "färg att bekänna" genom att dra en husvagn som väger ungefär lika mycket som dragbilen? Ett släp som väger nästan 1 ton mindre än godkänd släpvagnsvikt.
Den bil som INTE klarar detta vore verkligen värd en artikel!
Jag tar gärna det där ekipaget. Husvagnen verkar ju helskön :-)
En liten fråga bara: Fick ni värme i dragbilen? Det tycks ju inte vara standard på bilar numer.
c k, betvivlar inte en sekund på vad du säger, en XC70 är säkert mycket bättre än en SUV på att dra. Men jag börjar få väldiga USA vibbar här, fara runt med en "white trash" husvagn på 2,5 ton. Är det inte billigare att hyra en stuga dit man skall i så fall!? Om man säger så här, många vanliga personbilar klarar utan problem att dra 1 ton vilket borde i de flesta fall vara fullt tillräckligt. Börjar man närma sig 1,5-2 ton i släpvagnsvikt så borde det vara mycket mer effektivt att skaffa en husbil alternativt hyra en stuga dit man skall. Precis som med SUV har allt börjat ta alldeles för stora proportioner, det börjar lukta USA lång väg där allt skall vara överdimensionerat.
Biltillverkaren kopplar på en släpvagn och påstår att det gick finemang. Är det verkligen värt att rapportera?
C K!
Varför börjar du tjata om en gammal Volvo när vi nu ser en Range Rover Sport i hybridutförande?
R-R Sport är ju en av världens starkaste SUV:ar när det gäller antalet hästkrafter.
Därtill är det en fantastisk bil att åka i - om än inte lika påkostad som "stora" Range Rovern.
Nej, dags för vissa här att släppa sargkanten och komma ut på isen.
Jag frågade chefen om jag fick köpa en Range Rover i somras, när jag bytte tjänstebil.
Svaret blev: vill du jobba ihop bilen så...
Det var en intressant diskussion med mig själv (det är mitt företag, och jag är chef).
Tyvärr kunde jag inte riktigt rättfärdiga något sådant hur lockande det än var.
Blev en mer modest Mercedes GLK istället. Sticker inte heller lika mycket i ögonen på folk.
Ja C k, jag förnekar inte att XC70 är en bra bil - men det i sin klass.
XC70 delar en del teknik, bl.a. bottenplatta med Land-Rover Freelander 2 samt Range Rover Evoque.
Dock är Land Rover-koncernen ledande på den svenska marknaden när det gäller dragvikter för personbilar. (Minns jag rätt får både LR defender, LR Discovery, RR Sport samt RR dra max dvs. 3,5 ton.)
När det gäller priset så är Land Rover Discovery 4 inte så mycket dyrare än en XC70, och bilen i denna artikel bygger till stor del på Discoveryn.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.