Nästa artikel
Husbilskampen går vidare: Två nya förslag mot skattesmällen
Nyheter

Husbilskampen går vidare: Två nya förslag mot skattesmällen

Publicerad 17 maj 2020
Nu lanseras en ny kampanj med två alternativ för att sänka skatten på nya husbilar.

Skattesystemet för bilar, som kallas bonus/malus, har fått massiv kritik för att den slår orimligt hårt mot just husbilar.

Skattesystemet som infördes vid halvårsskiftet 2018 ändrades i september 2019 då mätmetoden för att räkna ut koldioxidvärdet ändrades från NEDC till WLTP.

Själva utsläppen ändrades inte men den nya mätmetoden ger högre värden och då formeln för att räkna ut skatten är densamma kom den att i grova drag dubbleras vilket gör att skatten på en normal nyregistrerad husbil gått från i storleksordningen 5 000 till 30 000 kronor på ett par år.

– Konsekvenserna av beskattningsmodellen är att nybilsförsäljningen går ner samtidigt som importen av äldre husbilar med sämre miljö- och trafiksäkerhetsprestanda tenderar att öka, skriver Husbilskampen i sitt utskick.

Husbilskampen startades för att få en rimligare beskattning och sent i höstas gjorde staten en utredning som nu finns på regeringens bord för beslut. Förhoppningen var att utredningen skulle föreslå en förändring i skattenivån men istället föreslogs att avställningsreglerna skulle ändras så att det blir möjligt att ställa av husbilen under en kortare period och återfå skatten under de avställda dagarna.

Just nu gäller att en husbil måste vara avställd minst femton dagar i följd för att den ska vara skattebefriad under den perioden, utredningen föreslår istället att den perioden blir fyra dagar. Här kan du läsa mer om de nya reglerna.

I praktiken skulle det då bli möjligt att köra husbilen på helgen, ställa av den på söndag kväll vilket innebär att den är avställd och inte skattepliktig på måndagen. När nästa helg kommer kan den ställas på under fredagen och blir då skattepliktig igen.

Med en skatt på ungefär hundra kronor per dag gör det att skatten skulle kunna reduceras från cirka 700 kronor per vecka till 300, dock till priset av en närmast orimlig administration såväl för bilregistret, försäkringsbolaget och den enskilde.

De nya avställningsreglerna föreslås enbart gälla husbilar som omfattas av malustillägget, alltså nya husbilar, högst tre år sedan första inregistreringsdatum.

Det här utredningsförslaget menar Husbilskampen inte är bra nog och de föreslår därför två alternativ för en ändring av skattenivån.

Det första alternativet är en beskattning som tar hänsyn till husbilens särart som ett unikt fordon i första hand avsett för boende, samt har en körsträcka och körcykel som kraftigt avviker från WLTP-modellen för personbilar. Enligt HRF:s beräkning motsvarar detta cirka 60 procent av nuvarande skatteuttag enligt WLTP.

Det andra alternativet är en beskattningsmodell som utgår från att varje husbil är ett unikt och hantverksbyggt fordon som i första hand är avsett för boende. Detta eftersom beräkning enligt WLTP är för instabil för att vara relevant.

Följ nyhetsbevakningen om den nya husbilsskatten hos vår förlagskollega Husbil & Husvagn.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2021-09-30 05:18
Gäst (ej verifierad)

Skrota Miljöpartiet Förbjud Isabella Lövin. Ett knappt 3% parti skall inte bestämma dagordningen i Sverige 97% vill INTE ha dig Isabella så ta ditt MP o flytta från Sverige.

#2 • Uppdaterat: 2020-05-17 09:26
Jarl Karlsson

Heja dom Gröna! Vem vill se husbilar i trafiken? Inte jag.

#3 • Uppdaterat: 2020-05-17 10:02
Pi

Milky - politiskt är det väl beslutat men husbilsbranschen accepterar inte besluten - så uppfattar i alla fall jag detta.

#4 • Uppdaterat: 2020-05-17 10:54
mw73

Nu ska husbilsägarna rädda världen.
Bilar som drar husvagnar då? Dom får behålla sin skatt...eller?

#5 • Uppdaterat: 2020-05-17 11:05
Pi

Om du tror att världen är rättvis så är det nog dags att ta sig ur den villfarelsen, mw73. Och det finns avsevärt mycket större orättvisor än detta med husbilars beskattning. Tycker man det blir för dyrt så finns ju alternativet att inte köpa en ny husbil - enkelt !

#6 • Uppdaterat: 2020-05-17 12:42
Grosser

Storm i ett vattenglas..
*köper en ny husbil för 1,2 miljoner*
*gnäller över malusskatt på 22000 kr*

#7 • Uppdaterat: 2020-05-17 17:08
1

Gnälliga gubbar. Husbilar stinker och framförs av kaxiga men inkompetenta förare.

#8 • Uppdaterat: 2020-05-17 21:15
EnannanRobban

Tucker, om du tror att det är miljöpartiet som drivit fram Bonus/Malus så har du dålig koll.
Men fördomar är svåra att hantera

#9 • Uppdaterat: 2020-05-18 06:12
CEAT

Helt orimligt att var och varannan Svensson ska äga en SL buss som är byggd som en lastbil. Det kostar att smutsa ner och ta plats. Har man inte råd så rekommenderar jag starkt att man hyr dem 3-4 veckor man möjligtvis använder en sådan på sommaren.

#a • Uppdaterat: 2020-05-18 09:41
Svenne60

Typiskt svensk diskussion här i tråden. Principen är att om någon har något som man själv inte har så ska de straffbeskattas till döds. Typ."Har man råd med det så får man betala skatt för det också minsann, gnällgubbar"

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.