Under det första halvåret i år visade Stellantiskoncernen upp ett dåligt resultat. Nettoresultatet föll med 48 procent de första sex månaderna till motsvarande drygt 64 miljarder kronor. Samtidigt minskade rörelsemarginalerna till under tio procent. Som ett svar kan koncernen göra sig av med olönsamma bilmärken, rapporterar Automotive News Europe.
– Om de inte tjänar pengar, kan vi stänga ner dem, säger Stellantis vd, Carlos Tavares.
Därmed har Tavares vänt i frågan. Allt sedan han utsågs till vd för Stellantis har vidhållit att alla 14 märkena inom koncernen har en framtid.
Enligt uppgifter kan Maserati läggas ut till försäljning, som för övrigt rapporterade en förlust på motsvarande 935 miljoner kronor de första sex månaderna i år. Andra märken som är hotade, exempelvis Lancia och DS kan i stället bli nedlagda.
En förklaring till kräftgången hos Stellantis sägs vara minskad efterfrågan, speciellt på elbilar. Samtidigt har konkurrensen från kinesiska biltillverkare ökat.
Mest akut är problemen i Nordamerika som är en nyckelregion för koncernen där leveranserna minskade med 18 procent på grund av prispress och modeller som inte lockar kunderna.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (10)
- 2024-08-13 17:40 Motorburen skrev: Beror nog…
- 2024-08-12 17:40 Vi får väl se under detta…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.