Estländaren Ott Tänak har kört på DMAC-däck hela säsongen.
Sébastien Ogier i all ära, men det var estländaren Ott Tänak som drog blickarna till sig i det brittiska VM-rallyt i Wales.
Rally-VM handlar inte bara om konkurrens förare och märken emellan utan också om däckfabrikat. Michelin har genom åren varit herre på täppan, med några få lysande framgångar av Pirelli däremellan. En udda uppstickare i sammanhanget är lilla DMACK, representerat av just Ott Tänak.
I det brittiska rallyt imponerade Ford-rattande estländaren storligen och blev till slut bara slagen med drygt 10 sekunder av världsmästaren Sébastien Ogier i sin VW Polo WRC på Michelin. Tänak var 33 sekunder efter Ogier inför avslutningsetappen, och vann där alla sträckor.
Brittiska VM-rallyt avgjordes i vanlig ordning på grus och leriga vägar och det passade Tänak och de något mjukare DMAC-däcken synnerligen bra. Privatsatsande Tänak, ratad av Malcolm Wilson i M-sport inför denna säsong, har verkligen givit svar på tal och kan nu bli bäste Ford-förare i årets rally-VM. Estländaren var för övrigt den moraliske segraren i det polska VM-rallyt i somras, men tappade då segern till VW-föraren Andreas Mikkelsen på grund av en senkommen punktering.
Volkswagen säkrade konstruktionsmästerskapet före Hyundai tack vare Sébastien Ogiers fjärde raka seger i Wales. Teamkompisarna Andreas Mikkelsen och Jari-Matti Latvala hade inget med toppositionerna att göra med tidigt sönderkörda drivaxlar.
I WRC2-klassen tog svenske Pontus Tidemand revansch på finske Teemu Suninen. Det var i Finland som Tidemand laddade för hårt på sista sträckan och åkte av. Den här gången höll det hela vägen och värmlänningen kunde smita förbi Suninen på sista sträckan och greja andraplatsen. Klassen vanns av EsaPekka Lappi.
Diskutera: Såg du någon motorsport i helgen?
I det brittiska rallyt imponerade Ford-rattande estländaren storligen och blev till slut bara slagen med drygt 10 sekunder av världsmästaren Sébastien Ogier i sin VW Polo WRC på Michelin. Tänak var 33 sekunder efter Ogier inför avslutningsetappen, och vann där alla sträckor.
Brittiska VM-rallyt avgjordes i vanlig ordning på grus och leriga vägar och det passade Tänak och de något mjukare DMAC-däcken synnerligen bra. Privatsatsande Tänak, ratad av Malcolm Wilson i M-sport inför denna säsong, har verkligen givit svar på tal och kan nu bli bäste Ford-förare i årets rally-VM. Estländaren var för övrigt den moraliske segraren i det polska VM-rallyt i somras, men tappade då segern till VW-föraren Andreas Mikkelsen på grund av en senkommen punktering.
Volkswagen säkrade konstruktionsmästerskapet före Hyundai tack vare Sébastien Ogiers fjärde raka seger i Wales. Teamkompisarna Andreas Mikkelsen och Jari-Matti Latvala hade inget med toppositionerna att göra med tidigt sönderkörda drivaxlar.
I WRC2-klassen tog svenske Pontus Tidemand revansch på finske Teemu Suninen. Det var i Finland som Tidemand laddade för hårt på sista sträckan och åkte av. Den här gången höll det hela vägen och värmlänningen kunde smita förbi Suninen på sista sträckan och greja andraplatsen. Klassen vanns av EsaPekka Lappi.
Diskutera: Såg du någon motorsport i helgen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ott Tänak , nu är du värd en seger, varför inte den avslutande tävlingen i Australien, lycka till.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.