Ägaren till en Honda Civic Hybrid från 2006, Heather Peters, har bestämt sig för att stämma biltillverkaren, uppger Los Angeles Times. Anledningen är att bilen är törstigare än vad Honda deklarerar, då den drar 0,12 liter per kilometer för mycket.
Honda har tidigare kommit undan i liknade fall. Heather Peters har dock hittat ett sätt att undvika ett scenario där Honda anlitar ett stort antal jurister för att försvara sig: genom att ta fallet till California Small Claims Court.
Domstolformen innebär att Heather Peters kan få ut max 10 000 dollar, motsvarande ungefär 70 000 kronor, från stämningen. Finessen är dock tydlig: parterna måste företräda sig själva – inga advokater eller andra jurister, alltså.
Heather Peters hoppas att fler ägare till modellen gör liknande stämningar i USA, i syfte att påverka biltillverkare till att vara noggrannare med sin varudeklaration. På hemsidan dontsettlewithhonda.org ger hon till och med instruktioner för hur man kan gå till väga i olika delstater.
Diskutera: Hur ser du på fallet?
Reg.år/mil | 2014/8 000 |
Kaross | 5d suv |
Motor | 2,0 l/140 hk |
Skatt | 3 606 kr |
Dekl. förbrukning | 6,2/100 km |
Begpris | 144 500 km |
Nypris -14 | 280 000 kr |
Bilprovningen | Medel |
Rost | Medel |
Säkerhet | Bättre än medel |
Autoindex | Medel |
TEKNISKA DATA
2,0 D 140 HK AWD | 1,6 Bensin 180 hk AWD | |
---|---|---|
Längd/bredd, cm | 452/184 | 452/184 |
Tjänstevikt/maxlast, kg | 1 707/523 | 1 682/568 |
Max släpvikt, kg | 2 100 | 1 300 |
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 | 4/1 997 | 4/1 596 |
Effekt, hk | 140 | 180 |
Toppfart, km/tim | 187 | 200 |
0-100 km/tim, s | 11,2 | 9,7 |
Bränsle, liter per 100 km | 6,2 | 9,7 |
CO2, g/km | 162 | 197 |
Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.
Fler begagnade bilar på vibilagare.se/test
GRUNDUTFÖRANDE (Miltal och pris i kr)
Ford Kuga 2,0 TDCi 140/150 AWD Titanium
Årsmodell | 4 000 | 6 000 | 8 000 | 10 000 | 12 000 |
2013 | 145 200 | 138 200 | 130 300 | 122 700 | 115 400 |
2014 | 160 200 | 152 800 | 144 500 | 136 500 | 128 400 |
2015 | 171 800 | 164 000 | 155 000 | 146 400 | 138 000 |
2016 | 188 300 | 179 900 | 170 300 | 161 000 | 152 000 |
2017 | 202 000 | 193 200 | 182 900 | 173 000 | 163 000 |
ÖVRIGA UTFÖRANDEN
Utförande | År | Prisskillnad |
Automat | 2013-2016 | +11 000 |
Trend 2WD | 2013-2016 | -10 000 |
Trend AWD | 2013-2016 | -7 500 |
163 hk Titanium X | 2013-2016 | +1 500 |
MPS Titanium X | 2013-2016 | +7 500 |
1,5 150 hk | 2013-2016 | -10 000 |
1,6 180 hk AWD | 2013-2016 | +13 500 |
Vignale | 2017-2018 | +32 000 |
240 hk Business | 2017-2018 | +58 000 |
ST-Line | 2017-2018 | +22 000 |
TDCi 180 Business | 2017-2018 | +23 000 |
TDCI 120 2WD Trend | 2017-2018 | -21 000 |
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga
körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 16,79 kr/l. Diesel: 16,69.
Kuga 2,0 TDCi 140 AWD -14 | Kuga 1,6 Ecoboost 180 hk AWD -14 | |
---|---|---|
Längd/bredd, cm | 144 500 kr | 158 000 kr |
Tjänstevikt/maxlast, kg | 21 000 kr | 24 000 kr |
Max släpvikt, kg | 4 000 kr | 2 300 kr |
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 | 6 700 kr | 6 900 kr |
Effekt, hk | 15 300 kr | 19 000 kr |
Toppfart, km/tim | 7 000 kr | 6 000 kr |
0-100 km/tim, s | 3 000 kr | 3 000 kr |
Bränsle, liter per 100 km | 57 000 kr | 61 500 kr |
CO2, g/km | 38 kr | 41 kr |
REPARATIONSKOSTNADER
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.
Avgassystem exl. främre rör | 13 641 kr |
Katalysator | 14 542 kr |
Hjullager hö. fram | 3 858 kr |
Kamrem, 20 000 mil/10 år | 6 177 kr |
Elektronikbox, motor | 5 551 kr |
Koppling | Automat |
Stötdämpare | 9 080 kr |
12 000-milaservice | 11 288 kr |
SÄKERHET
Ford Kuga fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2013. Autobroms kan finnas på vissa exemplar. Whiplashskyddet får också godkänt. Det gör att Folksam rankar bilen som ett bra val sett ur krocksäkerhetssynpunkt. Någon krockstatistik finns inte, varken på nyare eller äldre Kuga. Även gamla modellen av Kuga klarade fem stjärnor i krocktest, fast med äldre krockkrav som gällde före 2009.
BILPROVNINGEN
Kuga av den här generationen får medelbra resultat. Felaktig hjulinställning och fel på blinkers är de vanligaste anmärkningarna. Äldre modellen får resultat som är sämre än medel totalt sett. Där förekommer också fjäderbrott.
ROSTSKYDD
Kaross av plåt. I ytterkanterna skyddas bottenplattan av plastsköldar. Slitskyddet är väl utfört, hålrum och balkar är extra behandlade inuti för svensksålda bilar. Kjolpaket av plast skyddar trösklar och skärmkanter. Bränsletank och innerskärmar i plastmaterial. Dörrarna är rostskyddade nedtill. Ljudisoleringsmaterial i framskärmens bakre kant samlar vatten, med rostrisk som följd. På bilar från 2017 och senare har Fords tilläggsbehandling för svensksålda bilar upphört. På dessa bilar sänker vi rostbetyget till två.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vem ska då företräda Honda, VDn ??
0.12 liter per kilometer för mycket... Ja då skulle jag nog stämma dem också. Det är ju 1,2 liter per mil det, och då har man nog anledning att ryta till. Kanske ändå att det skulle vara 0.12 liter per mil, dvs 1,2 dl ?
Är inte Soichiro Honda död?
Blir svårt att företräda sig själv då.
Vad ska man säga. Alla vet vi ju hur de olika bilmodellerna drar beroende på hur de körs. Men samtidig ska det ju inte får presenteras några siffror som ingen kommer ned i.
Lär som sagt inte vara första stämningen heller. Förbrukningssiffror för hybridbilarmär väldigt teoretiska och varierar kraftigt beroende på körstil och sträcka.
Det enda ärliga är att ange förbränningsmotorns förbrukning, elmotorns effekt och batteriernas kapacitet.
I USA går man väl till domstol för allt som inte passar, oavsett vad det är. Gäller de som är bemedlade förståss.
Jag tycker faktiskt att det är skit, rent ut sagt, att bränsledeklarationerna stämmer så fruktansvärt dåligt som de gör! Kanske fler borde följa Heathers exempel.
Med hjälp av Rototests chassidynamometrar borde man kunna lyfta ut väsentliga data för olika förhållanden som matematiskt anpassas för den aktuella marknaden. Jag vill minnas att Rototest själva skissat på ett liknande system.
Motorn ska köras fullt genom alla växlar, men även i konstant fart på olika växlar. Allt med olika belastning på hjulen. Även nedbromsnigar ska mätas, liksom det faktiska luftmotståndet. Vilka mätsegment som ska lyftas ut och beräknas vidare, är sånt som Rototest kan hjälpa till med.
Kringvariabler som ska med i beräkningarna är omgivningstemperatur (den genomsnittliga för ett år alternativt för en av två säsonger), den normala vägfriktionen, den genomsnittliga trafikrytmen i storstad respektive landsväg och balansen dem emellan. Säkert finns det fler eller helt andra variabler att ta hänsyn till. Naturligtvis får man då olika värden för olika geografiska områden, vilket är precis det som behövs.
Jag är övertygad om att lägger man bara ned lite möda kring detta, så går det att lösa.
Det svåra är att ta fram de nationsspecifika uppgifterna och att beräkna de behövliga algoritmerna, men sen är hästjobbet gjort. Själva testförfarandet skulle snarare bli enklare än idag.
Jag tror det kvittar hur många vetenskapliga formler som skulle läggas in i en sådan beräkningsmall, det kommer ändå att slå olika från fall till fall. Ska tillverkarna bli juridiskt ansvariga för dessa siffror undrar jag vad som kommer att hända med dem i framtiden. Det klart att om det 1,2 liter/mil det skiljer då bör det inte gå fritt.
Den uppges alltså dra 0,48 l/mil, men drar 0.79 i verkligheten. Det är stor skillnad!
Vad 0,12 l/km kommer från förstår jag inte.
Här är artikeln i vart fall, och det är inte en sån Honda som på bilden ovan.
http://www.latimes.com/business/autos/la-fi-autos-honda-smallclaims-20111227,0,959031.story
Roy J:
Nu visar det ju sig att Rototest's prov inte stämmer något vidare med verkligheten, de varierar våldsamt.
Jag anser fortfarande att jämn fart som man mätte förr stämmer bäst. (50-70-90-110) Då spelar inte olika förares körning in.
Hulltarn:
Under bilden står det "Honda Civic i sin senaste variant", vilket jag håller med om är litet konstigt eftersom artikeln handlar om en US-specad Civic Hybrid 2006 och inte en Euro-Civic 2012 som bilden visar som ju är en helt annan bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.