Honda Insight var den billigaste hybridbilen på svenska marknaden när den kom 2009 och Honda CR-Z kallades ”världens första sporthybrid” när den kom hit 2010.
Men de japanska hybridmodellerna föll inte de svenska bilköparna i smaken. I dag har bilarna försvunnit ur Hondas svenska modellutbud och nu rapporterar branschtidningen Automotive News att både Insight och CR-Z skrotas i Europa.
Efter att alla lagerbilar är sålda slutar Honda att sälja de två hybriderna.
Under 2013 registrerades 1 242 Insight och 695 CR-Z i Europa, det är 66 respektive 62 procent färre jämfört med året innan. Hondas förklarar den dåliga försäljningen med att bensinhybrider har svårt att stå sig med de populära dieselarna i Europa.
I Sveriges säljs fortfarande hybridvarianten av Honda Jazz.
Diskutera: Rätt eller fel att skrota hybridbilarna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är ju modeller som har fått enväldigt undanskuffad tillvaro här i Sverige.
Med tanke på Hondas kvalitet och hur stora de är globalt, så är det märkligt att de för en sådan anonym tillvaro här.
Som av en händelse har konkurrenttidningen TV en begagnatköpguide av just CR-Z i sitt senaste nummer.
Honda är stora på den amerikanska marknaden, i Europa har de problem. Civic och CR-V verkar vara de enda som säljer någotsånär bra. Honda har länge tillhört en av de mindre spelarna i Europa och i Sverige. V
CR-Z och Insight säljer mycket dåligt även i Australien. Civic Hybrid säljer dock mycket bättre. Jag tror att det beror på att de förstnämda modellerna ser för konstiga ut medan Civic Hybrid ser ut som en vanlig Civic sedan.
Honda har ingen kvalitet har aldrig haft, de som köper japanskt har inget bilintresse tyvärr :-(
true believer:
Jag tror nog att de som kör NSX, CRX och Type R är väldigt bilintresserade ;-)
Är bilen så dålig då?
Jag har en känsla att det är en bra bil.
Att den floppar kan bero till en viss del på dålig marknadsföring, eller ?
Ja dålig marknadsföring är nog en stor del i att Honda misslyckats i vår del av världen. Lägg därtill ett bristfälligt (åtminstone här i landet) återförsäljarnät.
Sedan bör nog Honda vara lite självkritiska, Insight gen.2 är ju (precis som Leifer skriver) ingenting annat än en sämre Prius-kopia, både till design och teknik.
Insight gen.1 var ju i alla fall lite spännande och unik, om än lika udda och opraktisk som CR-Z.
Faktum är att det faktiskt står en CR-Z här utanför på parkeringen. Hur ofta ser man annars en sån?
Den och en Phaeton är väl det enda annorlunda här ute annars.
Insight hade väl ett ganska litet batteri, och därmed försvann en hel del av möjligheterna med en hybrid. Var den dessutom lika dålig på komfort och användbarhet som Prius så förstår jag att kunderna väljer något annat.
hultarn:
CR-Z såldes bara i 110 exemplar i Sverige (alla årsmodeller totalt), så det är en unik bil.
Hondas hybridsystem ,som kallas IMA, är ett parallellhybridsystem, arbetar med ett mindre batteri och en mindre elmotor jämfört med Toyotas fullhybridsystem.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.