Honda smygvisar nya NSX inför debuten på bilsalongen i Detroit i januari.
Honda kommer att visa upp den nu produktionsklara sportbilen NSX på bilsalongen i Detroit i januari. Högvarvig V6-motor och hybriddrift att vänta.
Det var 2012 som Honda meddelade att de skulle återuppväcka 90-talssportbilen NSX till 2015. Likt sin föregångare får nya NSX en mittmonterad V6-motor med tre liter slagvolym, men den här gången med dubbla turboaggregat och hybriddrift.
Drivlinan kallas SH-AWD och består av V6-motorn, med Hondas karaktäristiska V-TEC-teknik för variabla ventiltider, tillsammans med elmotorer som driver framhjulen. Detta ger bilen en fyrhjulsdrift lik den hos BMW i8.
Hittills finns inga uppgifter om räckvidden men effekten ska enligt spekulationer hamna kring 400 hästkrafter. Nya NSX kan tänkas bli en konkurrent till exempelvis Audi R8, Nissan GT-R och Porsche 911. Lanseringen sker från och med första kvartalet 2015.
Diskutera: Vad tror du om Hondas chanser på sportbilsmarknaden?
Drivlinan kallas SH-AWD och består av V6-motorn, med Hondas karaktäristiska V-TEC-teknik för variabla ventiltider, tillsammans med elmotorer som driver framhjulen. Detta ger bilen en fyrhjulsdrift lik den hos BMW i8.
Hittills finns inga uppgifter om räckvidden men effekten ska enligt spekulationer hamna kring 400 hästkrafter. Nya NSX kan tänkas bli en konkurrent till exempelvis Audi R8, Nissan GT-R och Porsche 911. Lanseringen sker från och med första kvartalet 2015.
Diskutera: Vad tror du om Hondas chanser på sportbilsmarknaden?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Blir väldigt intressant att se vad detta blir. Första generationen var ju något av ett genombrott för sin klass när den kom, men idag är konkurrensen en annan. Men blir den tillräckligt bra tror jag mycket väl att den kan hävda sig, det är ju bara att se på Nissan GT-R.
Tror att denna bil kommer få det svårt att hävda sig mot Porsche 911 och Nissan GT-R.
Ähh, Porsche 911 blir en lätt match för Hondan. Nissan GT-R blir däremot svårare att slå ;)
Man kanske räknar med lite draghjälp från introduktionen som motorleverantör i F1 under 2015!
Lillstefan jag tänkte mer försäljningsmässigt. Underskatta inte Porschen på banan.
Ett litet skämt där, vet att 911:an är kompetent. Har själv köpt en Cayman precis. Försäljningsmässigt får man se hur det går, jag tror att den precis som BMW i8 kan ha en fördel att den ses som en mer "moralisk" sportbil i dessa tider. Att bilen blir kompetent råder det nog inga tvivel om, Honda har byggt mycket fint genom tiderna.
Med tanke på hur aktiva Honda är här i Sverige så lär vi inte få se allt för många. GT-R har ändå sålt rätt väl här tror jag. Honda klarar ju knappt av att sälja familjebilarna här i Sverige. Trots att de är bra.
Men kan ju hoppas man får se nån nån gång :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.