Nästa artikel
Honda lanserar ny plattform för lättare elbilar
Nyheter

Honda lanserar ny plattform för lättare elbilar

Publicerad 2024-10-09 10:16 (uppdaterad 2024-10-09 16:49)
Honda vill kapa både storleken och vikten på elbilarna för att göra dem roligare att köra. ”Vi kan inte vinna mot nya konkurrenterna om vi fortsätter med vår befintliga affärsplan”, säger Hondachefen.

I vintras visade Honda upp en ny elbilsplattform för att komma ikapp konkurrenterna. Den döptes till ”Honda 0”, eller Honda Zero, vilket ska symbolisera att märket ska utveckla elbilar ”från noll”.

Nu kommer nya detaljer om arkitekturen som ska ligga till grund för flera nya elbilar från Honda. Först ut blir en sedanmodell som anländer 2026, och ett år senare kommer en större suv. En mindre suv dröjer till 2029.

– Vi tror inte vi kan vinna mot nya konkurrenter som BYD och Tesla om vi helt enkelt bara fortsätter med vår befintliga affärsplan. Om vi inte skapar ett värde som är globalt konkurrenskraftigt kan ett företag av vår storlek inte överleva, sa Hondachefen Toshihiro Mibe under presentationen.

Honda ska fasa ut förbränningsmotorerna till 2040, men de första elbilsförsöken har inte varit helt lyckade. Inom några år rullar flera elbilar ut som bygger på en nyutvecklad plattform.

Plattformen har stöd för bak- eller fyrhjulsdrift och har en inverter, eller växelriktare, som är 40 procent mindre än i andra elbilar. Batteripaketet är sex procent tunnare och det ska ge en slankare designlinje, bättre utrymmen och lägre luftmotstånd.

Bilens tjänstevikt ska vara 100 kilo lägre än i en konventionell elbil som inte bygger på Hondas plattform.

Honda ska använda nya tillverkningstekniker för att sänka elbilarnas vikt och göra dem roligare att köra. Nyheterna presenterades av Hondas chefer på ett event tidigare i veckan.

Längsta möjliga räckvidd verkar dock inte vara högsta prioritet. I USA siktar Honda på en räckvidd på 50 mil, men större batteripaket kan anlända senare.

Nya tillverkningsmetoder ska till sist kapa kostnaderna med 35 procent. Det handlar främst om så kallad megacasting som bland andra Tesla och Volvo använder.

Honda har också utvecklat en manuell växellåda för elbilar, enligt sajten The Drive. Om den kommer sättas i serieproduktion är oklart, men med hjälp av mjukvara testar ingenjörerna att simulera växlingar och en kopplingspedal även i elbilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (60)

  • 2024-10-19 10:46 Saabnisse Tänker att det kan…
  • 2024-10-19 10:33 Men fortfarande gäller att…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.