Civic slutar tillverkas i Storbritannien 2021.
När nuvarande Civic når vägs ände på sin livscykel om två år kommer produktionen vid anläggningen i brittiska Swindon att upphöra. Ur den fabriken rullar årligen 150.000 bilar och när den läggs ner förlorar 3.500 personer jobbet. Honda stänger då också sin fabrik i Turkiet, där man för närvarande bygger 38.000 Civic sedan per år.
Som orsak anges de stora förändringar som skett inom bilindustrin de senaste åren.
”De signifikanta utmaningarna med elektrifiering har fått Honda att revidera sin globala tillverkningsverksamhet och fokusera i regioner där det förväntas höga produktionsvolymer”, skriver biltillverkaren i ett pressmeddelande.
Hondas europeiska högkvarter kommer fortfarande att finnas kvar i Storbritannien.
Diskutera: Tror du att fler biltillverkare kommer att sluta tillverka bilar i Europa?
Som orsak anges de stora förändringar som skett inom bilindustrin de senaste åren.
”De signifikanta utmaningarna med elektrifiering har fått Honda att revidera sin globala tillverkningsverksamhet och fokusera i regioner där det förväntas höga produktionsvolymer”, skriver biltillverkaren i ett pressmeddelande.
Hondas europeiska högkvarter kommer fortfarande att finnas kvar i Storbritannien.
Diskutera: Tror du att fler biltillverkare kommer att sluta tillverka bilar i Europa?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Eftersom EU är en mycket stor marknad med fler än 500 miljoner invånare så kommer säkert bilar att tillverkas här även i fortsättningen. För Storbritannien ser det mörkare ut.
Så kan det vara, men Japan och EU har just knutit ett handelsavtal, det känns ju inte som en slump att man kan komma att plocka hem iaf en del av bilproduktionen. Jag är en av dem som hellre ser "Made in Japan" än made in UK...made in France när det kommer till bilar. Även om de ska uppfylla samma krav i sina fabriker.
Även om Hondas beslut att lägga ned fabriken officiellt inte har med Brexit att göra, så är det ju faktiskt förmånligare (med EU's och Japans nya handelsavtal) att tillverka bilar för EU i Japan istället för i UK.
Även Nissans planerade produktion av X-trail i UK har ju omlokaliserats till Japan.
Jag tror inte asiaterna kommer att flytta hem all tillverkning eftersom EU ändå är så stor marknad. Däremot räknar de nog med att fossilbilar kommer att fasas ut snabbare i Europa och koncentrerar fossilbilstillverkningen till Asien. UK ligger nog ändå sämst till pga brexit.
"skarj" , Made in Japan behöver inte vara bättre, japanerna har introducerat samma tillverkningsprocesser och kvalitetskontroller i Europa som man har där hemma. Min Auris HSD är tillverkad i UK och går nu på sitt fjärde helt felfria år.
Det känns ju nästan som de inte tror på europamarknaden framöver. Och något ligger det ju i det...
GRP: "Sedan i mellanklass"?
I Swindon tillverkas Civic endast som femdörrars halvkombi.
107Carlsson, det stämmer att EU är en stor marknad, men Storbritannien lämnar EU om bara några veckor. Det innebär att det är billigare för Honda att tillverka bilar i Japan och exportera dem till EU än Storbritannien. För Japan och EU har ett förmånligt handelsavtal. Storbritannien och EU har inget avtal, och det ser ut som att det inte blir något heller. Det innebär att bilar från Storbritannien belastas med tullavgifter till EU vilket bilar från Japan slipper.
Saabium, åh Honda tror på Europamarknaden men genom att Storbrittannien nu lämnar EU så lämnar de EUs marknad. Och då blir det dyrare att exportera från Storbrittanien till EU, för produkter från Storbrittannien kommer att betala tullavgifter som inte behövdes medan de var med i EU.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.