Nästa artikel
Honda Jazz Hybrid – rapport från provkörningen
Direktrapport

Honda Jazz Hybrid – rapport från provkörningen

Publicerad 22 februari 2011 (uppdaterad 23 februari 2011)
Med en elmotor på 14 hästar blir Honda Jazz Hybrid snålare – men också dyrare. Christian Ellmark rapporterar från provkörningen.

Vi Bilägares Christian Ellmark flög till Frankfurt för att stifta bekantskap med hybridversionen av Honda Jazz.

– Honda Jazz Hybrid drivs av en fyrcylindrig bensinmotor på 88 hästar och en elmotor på 14 hästar. Det hela fungerar som i andra hybridbilar, som till exempel Toyota Prius.

– Vid låga hastigheter, framför allt under stadskörning, kan bilen köras helt på elektricitet. Annars märker man knappt av elmotorn.

Hur var förbrukningen?
– Honda uppger att bilen ska klara 0,45 liter/mil. Jag fick 0,68 liter/mil. Vi körde en hel del på motorväg, men det är ändå betydligt mer än vad Honda säger.
 
Andra plus eller minus?
– Positivt är att inredningen är väldigt flexbil, hybridversionen har inte inneburit mindre utrymmen. Negativt är att styrningen ger ganska lite vägkänsla.

När kommer bilen till Sverige?
– I slutet av mars och då kommer den att kosta strax under 190 000 kronor. Det är ungefär 40 000 kronor upp från vanliga Jazz med en motsvarande bensinmotor.

Läs hela provkörningen av Honda Jazz Hybrid i Vi Bilägare 4/2011, i butik från 15 mars. Tidningen kommer till prenumeranter veckan innan.

Diskutera: Vad tycker du om Honda Jazz Hybrid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-22 22:22
Roger Skagerström (ej verifierad)

Jag gillar Honda, men ni måste skämta april?! 0.68?! Min Mazda6 med 170 häst drar typ 07 motorväg, 08-09 blandat. En sådan 2,0 Advance (eller motsvarande normalutrustad Avensis, Mondeo, Hondas egen Accord eller annan icke-prestigebil) får man för cirkus 230 000 kr. Drar troligen likvärdig med soppa som Jazz'en och är betydligt mer bil.

Nu framgick det förvisso inte vad de där 0.68 var när det inte var motorväg. Var det mestadels stadskörning så är det kanske inte så tokigt. Men var det blandad körning så är det en katatrof.

#2 • Uppdaterat: 2011-02-22 22:23
pncswe

Een kopia av Toyota Prius.

#3 • Uppdaterat: 2011-02-22 22:34
Roger Skagerström (ej verifierad)

På vilket sätt är det en kopia? Utseendemässigt ser den ut som en Honda Jazz. En liten köttbulle till bil som dock har en helt egen design som förändrats gradvis under generationsbytena. Ingen kopia av något annat.

Hybridmässigt så är det en.. hybrid. Alla hybrider fungerar på samma sätt. Vad skulle de göra annorlunda?

(något skulle de uppenbarligen behövt göra annorlunda med den tveksamma förbrukningen, men hybridkonceptet som sådant kvarstår dock).

#4 • Uppdaterat: 2011-02-23 17:44
Patrik Andersson (ej verifierad)

Om man kör bilen "rätt" får man en korrekt förbrukning. Gäller alla bilar!Vissa bilar ska varvas, vissa inte, Man får lära sig sin bil för att få förbrukningen att stämma. Lycka till med att få ner en V70II till 119g med samma körtest som ni testat Jazzen. Inget annat än rent bullshit. Honda ÄR att lita på när det kommer till förbrukning. Jag har aldrig lyckats få en Volvo att dra så lite som Volvo uppgett, men Hondorna har alltid dratt mindre än angivet.

Gör om, gör rätt.

#5 • Uppdaterat: 2011-02-24 12:16
emellertid (ej verifierad)

Och vem avgör om man kör en bil "rätt"?
Skall inte förbrukningen spegla en normal körning gjord på ett sätt som folk kör mest?
Annars kan ju bilfabrikanten skicka med en instruktion om hur man skall köra för att bensinförbrukningen skall stämma med den uppgivna. Tyvärr tror jag att inte ens då skulle man komma ner till de värden de flesta bilfabrikanterna uppger.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.