Artikeln är ett utdrag från senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast. Du kan lyssna här ovan eller klicka här för att läsa mer.
Hondas nya upplaga av kompaktsuven HR-V bjuder på både styrkor och svagheter. I vår provkörning klagade Maria Dahlin bland annat på drivlinan.
Hybridsystemet är annorlunda uppbyggt än i andra bilar, förklarar Ko Yamamoto, som är teknisk rådgivare på Honda i Europa.
– Den stora skillnaden mot andra hybrider, till exempel Toyotas, är att vårt system inte använder någon växellåda. Vi kan helt koppla bort motorn från hjulen. Den mekaniska friktionen är låg och effektiviteten är hög, säger han i senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast.
Missnöjd med ”E-CVT”-namnet
Nissan använder istället ett seriehybridsystem som inte kan driva hjulen direkt med förbränningsmotorn i högre hastighet.
– Där måste energin omvandlas flera gånger vilket förstås ger förluster.
Varför är du missnöjd med att Honda valt namnet E-CVT för växellådan?
– Namnet skapades i Japan och där är CVT-lådor populära. I Europa är den typen av växellåda inte alls lika populär eller accepterad. Men Honda har valt att använda E-CVT globalt men det här är egentligen inte någon vanlig stegslös automatlåda, säger Ko Yamamoto.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 17 november 2021 hx30, nej jag tror inte att…
- 17 november 2021 Tack för video länken, men…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.