Nästa artikel
Honda CR-V driver bättre efter uppdatering
Nyheter+Test

Honda CR-V driver bättre efter uppdatering

Publicerad 28 mars 2013 (uppdaterad 2 april 2013)
Efter kritiken i Vi Bilägares test har fyrhjulsdrivningen i nya Honda CR-V uppdaterats. Vi har testat den modifierade bilen.

 

Från mitten av april kommer en modifierad version av Honda CR-V att börja säljas. Uppdateringen sker efter kritik i både Vi Bilägares och Teknikens Världs tester av fyrhjulsdrivningen i nya CR-V.

Hittills sålda bilar i Sverige (ca 630 stycken) kommer dessutom att ändras utan kostnad för kunden. Vi har kört den "nya" upplagan av CR-V och kan konstatera att drivningen nu fungerar bättre än tidigare – med en reservation.

Vi Bilägares kritik gick i korthet ut på att CR-V inte var tillräckligt stabil på isigt och snöpackat underlag. Fyrhjulsdriften grep in långsamt och diffust, ibland förmodligen inte alls. Vi upplevde fenomenet både på vår egen långtestbil och på den bil vi testade mot Hyundai Santa Fe och Mitsubishi Outlander.

Nya CR-V har ett elektromekaniskt ingrepp av bakhjulen för att åstadkomma fyrhjulsdriften, medan den förra versionen hade ett mekaniskhydrauliskt. Det nya har snabbare registrering av skillnaden i framhjulens och bakhjulens rotationshastighet, lägre vikt, lägre friktion och snabbare ingrepp. Det finns också en lutningssensor som känner av hur bilen står och lägger till tryck på bakhjulen om det behövs för att man ska ta sig i väg.

Tack vare elektronikstyrningen av systemet är en modifiering enkel att göra; man ändrar programmeringen av fyrhjulsdriftens styrenhet på auktoriserad Hondaverkstad och anger hur ”hårt” kopplingen mellan fram- och bakhjul ska låsa så att mer vridmoment portioneras ut till bakhjulen än tidigare.

I de kritiserade bilarna drev bakhjulen vid körning uppför på snö inte alls, eller ytterst lite, varför framhjulen spann tills oljan i kopplingen helt enkelt överhettade och måste kylas av innan man kunde prova igen.

– Denna omprogrammering är det enda som krävs, säger Martin Scotte, teknisk utbildningsledare för Honda i Norden.

Han säger också att man vid Hondas landskontor för Baltikum redan i höstas anade att något inte var optimalt i samspelet mellan de olika styrkomponenterna för drivningen, men att det då var för sent att göra något inför lanseringen av bilen.

– Vi har inte haft några kundklagomål på systemet och menar att det i ickemodiferad form klarar minst 95 procent av det kunderna kommer att utsätta det för. Men vi har försökt vara så lyhörda för kritiken i de svenska testerna det bara går och har nu reagerat så snabbt vi kunnat för att få ut en bättre produkt till kunderna.

Det är enbart i Norden förändringen kommer att ske, åtminstone tills vidare. Ägarna kommer i mitten av april att få ett brev med erbjudande om omprogrammeringen, det är alltså inget reguljärt "återkallande". Någon märkbar förändring i bränsleförbrukning ska inte bli följden, enligt Martin Scotte.

Jag har nu kört den modifierade bilen, parallellt med en ickemodifierad, på tre sorters krävande underlag: en isig, lång uppförsbacke, en slinga mindre landsväg på blandat underlag av packad snö och is, samt i en ganska brant (ca 20 grader) slalombacke med packad men ändå genomtränglig snö.

Resultaten blev klart godkända överlag. I isbacken kände jag direkt hur bakhjulen var "med" redan från start, jämfört med i den ickemodifierade bilen. På landsvägsslingan gick CR-V föredömligt stabilt, mer reaktionssnabbt och inte alls så nervöst understyrt som vår egen långtestbil.

I slalombacken grävde sig CR-V upp till toppen utan uppenbara problem, ibland frenetiskt tuggande men ändå framåt. Det gick till och med att starta mitt i backen och sedan komma upp. Det gick inte alls med den ickemodifierade.

Ingen lär väl köra så med sin egen CR-V men som prov gav det hela ändå svart på vitt; modifieringen har haft effekt.

Det fanns dock en hake i det hela: bilarna hade olika hjul och däck. Den modifierade rullade på 18-tumsfälg och Nokia Hakkapeliitta 7, den ickemodifierade på 17-tummare och Bridgestone Blizzak. Min subjektiva upplevelse var att 17-tumsbilen gick betydligt bättre än vår egen långtestbil, som också rullar på 17-tummare fast med Hakka 7-däck.

Fästet i isbacken var också överraskande bra, trots att bilens bakhjul inte "var med" lika mycket som i den modifierade bilen. På landsvägsslingan gick båda bilarna stabilt och tryggt, men i slalombacken hade den ickemodifierade bilen på 17-tummarna inte en chans.

Slutsats: Honda har reagerat föredömligt snabbt och förändringen har haft effekt. Men däckens roll i hur en bil beter sig kan heller aldrig underskattas.

Diskutera: Vad tycker du om Hondas agerande?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-28 13:41
hultarn

Men, varför passade ni inte på att byta hjulen mellan bilarna? Det tar ju inte många minuter och hade gett så mycket mer...

#2 • Uppdaterat: 2013-03-28 13:56
Fredrik Diits Vikström

Calle Carlquist hälsar:

Smart idé, tyvärr fanns det ingen möjlighet att göra detta tillräckligt kvickt på den tid och plats där jag körde de båda bilarna. Vi kommer förstås att rapportera om hur det går för vår egen CR-V efter "omprogrammeringen".

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#3 • Uppdaterat: 2013-03-28 15:05
Oskar_2

Calle: Gick alltså den ickemodifierade med 17-tums testmediokra dubbfria Blizzak bättre än er likaledes ickemodifierade långtestbil med 17-tums testvinnande dubb Hakka 7...? Blandar du inte ihop Hakka 7 med Hakka R nu? Ni har väl bara dubbfritt på långteststallet sedan 25 år tillbaka?

#4 • Uppdaterat: 2013-03-28 21:31
Roger Skagerström

Båda däcken är väl dock i den bättre ligan. Att det skulle vara så stor skillnad mellan dom att det ändrar bilens beteende på det där viset är väl knappast sannolikt.

#5 • Uppdaterat: 2013-03-29 01:05
Roy J

Här finns onekligen ett antal variabler, men resultatet verkar övertygande nog för mig (men kanske inte för AL).
Heder åt Honda som agerat föredömligt snabbt. Fast det hade naturligtvis varit ännu bättre om de inte behövt agera alls.

Åter en redaktionell slamkrypare.
Visserligen finns fakta i den löpande texten, men i underrubriken suger tidningen åt sig hela äran för att vara upphovet till Hondas agerande. Kanske hoppas man att den ska ge det bestående intrycket, men för oss som genomskådar knepet känns det snarare pinsamt.

#6 • Uppdaterat: 2013-03-29 12:29
glamoureus

Calle: Kommer de "nya" versionerna att vara annorlunda utöver mjukvaruuppdateringen eller är det bara mjukvaran som kommer vara ny i nya Honda CR-V som ska säljas? Blev lite svårt förstå där med texten.

#7 • Uppdaterat: 2013-03-31 21:26
Bjarne Nyrud

Ser frem til at denne oppdateringen også skjer i Norge. Tar det som en selvfølge at vi som allerede har fått ny CR-V i Norge også får en bil med utbedret firehjulstrekksystem. Det er forøvrig en meget god bil som passer utmerket for en aktiv barnefamilie.

#8 • Uppdaterat: 2013-04-01 15:01
Tomax40

"Den modifierade rullade på 18-tumsfälg och Nokia Hakkapeliitta 7, den ickemodifierade på 17-tummare och Bridgestone Blizzak. Min subjektiva upplevelse var att 17-tumsbilen gick betydligt bättre än vår egen långtestbil, som också rullar på 17-tummare fast med Hakka 7-däck".
Du menar att 18 tumsbilen går bättre än 17 tumsbilen alltså? Lite svårt att utläsa från texten.

#9 • Uppdaterat: 2013-04-02 19:11
Boxer

Warum soll mann es einfach machen wenn alles so schön kompliziert werden kann?
Taskig stavning kanske men - omvänt:
Jag har, hittills, fyra stycken Subaru av olika årsmodeller och utföranden. Ingen av dessa har komplex drivlina, Allt moment går till alla hjul samtidigt, utan elektronik.Jag vågar påstå att såväl uppförarnde som framkomlighet ligger väl över alla drivsystem som kopplas in "vid behov".
Jag förstår inte heller argumentet att fusksystemen ska spara bränsle eftersom allting ändå snurrar med hela tiden. Enda effekten är väl hellre den omvända, däcksslitaget är större. Mina bilar rullar typiskt 8000-9000 mil mellan däcksbyten. Alla däck slits dessutom lika hela tiden.

#a • Uppdaterat: 2013-04-05 15:15
Familjebilsbloggen

Jag tycker du har en intressant infallsvinkel Boxer, kan vi hoppas på ett test från Vi Bilägare där man försöker redogöra för den verkliga besparingen (om det finns någon) mellan 2+2 WD vs permanent 4WD?
Att permanent 4WD drar lite mer kanske man kan fastställa men om man väger in service/reparation,däck och andra kostnader? Jag upplever t.ex. att min CR-V 2007 drar riktigt mycket när alla 4 hjulen måste jobba, drar en 2+2 WD lika mycket som en 4WD när alla hjulen jobbar? Måste vara lättare att snåltrimma en permanent drivlina än en flexibel?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.