Nästa artikel
Honda CR-V återkallas för brandrisk
Nyheter

Honda CR-V återkallas för brandrisk

Publicerad 9 oktober 2012 (uppdaterad 9 oktober 2012)
Fönsterhissarna i Honda CR-V riskerar att överhettas och i värsta fall fatta eld. Nästan en halv miljon exemplar ska nu återkallas.

Vatten kan leta sig in i förardörren och på så sätt störa elektroniken som styr bilens fönsterhissar. Och om det vill sig riktigt illa kan felet orsaka en eldsvåda.
 
Honda har därför beslutat att återkalla 489 000 exemplar av lilla suvmodellen CR-V. Bilarna är tillverkade i Hondas brittiska fabrik mellan åren 2002 och 2006. I Europa omfattas 220 000 bilar, varav några tusen rullar i Sverige.
 
Enligt den japanska tillverkaren finns fem kända fall med bränder som orsakats av överhettade fönsterhissar, däremot inga olyckor eller personskador.
 
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-10-10 00:06
KaptenOberkommando

Shogun, stick och brinn. Det spelar ingen roll hur du än vrider och vänder på det - Honda i det här fallet har ansvaret för att riktiga grejer monteras - oavsett varifrån de kommer. Punkt slut. Och sluta att tjata om din "sanning". Sanningen är att riskokarna inte kan bättre. Och har aldrig kunnat.

PS Högmässa nu igen? Det är bara tisdag ... DS

#9 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Hej alla ni som favoriserar främst tyska bilar framför asiatiska, här får ni mer bränsle till elden. (obs! dålig vits...)

http://www.aftonbladet.se/bil/article15583130.ab

#a • Uppdaterat: 2012-10-10 09:43
KaptenOberkommando

Jo, jag såg det också precis nu (Aftonbladet): "Japanska Toyota Motor, världens största biltillverkare, återkallar 7,4 miljoner bilar runt om i världen till följd av ett fel på reglaget för fönsterhissarna på förarsidan, som innebär en brandrisk. Bland de berörda modellerna finns Camry, RAV 4, Yaris och Corolla tillverkade under perioden 2005–2010. Enligt Toyotas talesperson Shino Yamada har inga olyckor orsakats av det problem som ska åtgärdas."
Tja, snart alltså 20 miljoner återkallade bilar på några år - och allt är givetvis de europeiska underleverantörernas fel ... =) Att det sedan har suttit japanska ingenjörer och konstruerat och provat ut de felaktiga komponenterna är väl ingen idé att nämna ...

Prestigelös, det här har väl inte särskilt mycket att göra med att vissa av oss gillar tyska premiumbilar. Återkallelserna från de asiatiska tillverkarna står som spön i backen. Bara ett faktiskt och sakligt konstaterande.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.