Fönsterhissarna i Honda CR-V riskerar att överhettas och i värsta fall fatta eld. Nästan en halv miljon exemplar ska nu återkallas.
Vatten kan leta sig in i förardörren och på så sätt störa elektroniken som styr bilens fönsterhissar. Och om det vill sig riktigt illa kan felet orsaka en eldsvåda.
Honda har därför beslutat att återkalla 489 000 exemplar av lilla suvmodellen CR-V. Bilarna är tillverkade i Hondas brittiska fabrik mellan åren 2002 och 2006. I Europa omfattas 220 000 bilar, varav några tusen rullar i Sverige.
Enligt den japanska tillverkaren finns fem kända fall med bränder som orsakats av överhettade fönsterhissar, däremot inga olyckor eller personskador.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Vad tycker du om återkallelsen?"
Det beror på, gillar jag japanska bilar så tar Honda sitt ansvar på ett ytterst föredömligt sätt, och gillar jag tyska bilar så är detta ytterligare ett bevis på att japanarna enbart gör s**tbilar... :)
Vi kan ju faktiskt konstatera att antalet återkallelser - och antalet återkallade bilar - från de asiatiska tillverkarna har svämmat över de senaste åren. Sedan får var och en dra sin egen slutsats av detta.
Hjälp! Släpp dom inte in på färjorna!!! Peugeot 307 "vink-vink". ;)
Tur att det inte är en fransk för annars skulle det med 100% säkerthet "svämma" över i pressen! ;)
Synd att Vib inte kunde hitta rätt bil till bilden. Den bil det handlar om är förra generationen som senast tillverkades 2006.
Undrar om Shogun sköter sitt jobb lika dåligt som han anser att alla andra i Europa gör...
Peter E: han antyder ju att han får betalt för att skriva här, så döm själv...;-)
Shogun fortsätter att dumma sig. Jag har sett tedensen sedan tidigare och nu är det alltså dags igen: jappsfanatikerna skyller kvalitetsbristerna på bilarbetarna i Europa. Så otroligt intelligensbefriat. Bara för att Honda - eller någon annan japps - flyttar tillverkningen till Europa fritar ju inte på något sätt Honda från att upprätthålla kvaliteten. Om nu bilarbetarna i Europa skulle vara "sämre" än jappsarna själva så kommer det an på Honda att vidta åtgärder som motverkar den "sämre" arbetsinsatsen "i en annorlunda kultur", till exempel genom fler och nogrannare kontroller. Honda har inte gjort tillräckliga förstudier. Svårare än så här är det inte. Det kan aldrig någonsin vara någon annas fel eller någon annans ansvar att bilarna inte håller måttet än tillverkaren själv - i det här fallet Honda. Honda har helt enkelt inte vidtagit rätt arbetssätt. Dåligt av Honda.
Shogun, stick och brinn. Det spelar ingen roll hur du än vrider och vänder på det - Honda i det här fallet har ansvaret för att riktiga grejer monteras - oavsett varifrån de kommer. Punkt slut. Och sluta att tjata om din "sanning". Sanningen är att riskokarna inte kan bättre. Och har aldrig kunnat.
PS Högmässa nu igen? Det är bara tisdag ... DS
Hej alla ni som favoriserar främst tyska bilar framför asiatiska, här får ni mer bränsle till elden. (obs! dålig vits...)
http://www.aftonbladet.se/bil/article15583130.ab
Jo, jag såg det också precis nu (Aftonbladet): "Japanska Toyota Motor, världens största biltillverkare, återkallar 7,4 miljoner bilar runt om i världen till följd av ett fel på reglaget för fönsterhissarna på förarsidan, som innebär en brandrisk. Bland de berörda modellerna finns Camry, RAV 4, Yaris och Corolla tillverkade under perioden 2005–2010. Enligt Toyotas talesperson Shino Yamada har inga olyckor orsakats av det problem som ska åtgärdas."
Tja, snart alltså 20 miljoner återkallade bilar på några år - och allt är givetvis de europeiska underleverantörernas fel ... =) Att det sedan har suttit japanska ingenjörer och konstruerat och provat ut de felaktiga komponenterna är väl ingen idé att nämna ...
Prestigelös, det här har väl inte särskilt mycket att göra med att vissa av oss gillar tyska premiumbilar. Återkallelserna från de asiatiska tillverkarna står som spön i backen. Bara ett faktiskt och sakligt konstaterande.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.