Prototyp banar väg för produktionsmodell för Europa nästa år. Och det blir inget dieselalternativ.
På bilmässan i Shanghai tidigare i år visade Honda upp suven CR-V med drivlina av hybridtyp. Då var det inte säkert om den skulle komma till Europa, men nu verkar det som att Hondas planer klarnar.
Till Frankfurts bilsalong tar biltillverkaren nämligen med sig en hybridprototyp som är steget innan produktionsmodellen vilken lanseras i Europa 2018.
Systemet som driver bilen framåt heter i-MMD (Intelligent Multi-Mode Drive). En tvåliters fyrcylindrig bensinmotor med Atkinsoncykeln samarbetar med två elmotorer, en för framdrivning och en generator. Bilen körs i tre lägen, EV Drive, Hybrid Drive och Engine Drive.
Förutom hybriddrivlinan kommer det också att finnas en 1,5 liters turboladdad bensinmotor i nya CR-V nästa år. Däremot hälsar Honda att det inte kommer att bli någon dieselmotor i Europa.
Diskutera: Tror du att Honda CR-V som hybrid blir en försäljningsframgång?
Till Frankfurts bilsalong tar biltillverkaren nämligen med sig en hybridprototyp som är steget innan produktionsmodellen vilken lanseras i Europa 2018.
Systemet som driver bilen framåt heter i-MMD (Intelligent Multi-Mode Drive). En tvåliters fyrcylindrig bensinmotor med Atkinsoncykeln samarbetar med två elmotorer, en för framdrivning och en generator. Bilen körs i tre lägen, EV Drive, Hybrid Drive och Engine Drive.
Förutom hybriddrivlinan kommer det också att finnas en 1,5 liters turboladdad bensinmotor i nya CR-V nästa år. Däremot hälsar Honda att det inte kommer att bli någon dieselmotor i Europa.
Diskutera: Tror du att Honda CR-V som hybrid blir en försäljningsframgång?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vettig tanke i stort, men där tappade Honda allt hästfolk de hade kvar.
Diesel är nog stendött i Europa men i Indien kan man köpa Hondan med nioväxlad automat och dieselmotor.
Tack och adjö Honda. Klarar man inte att bygga en ren dieselmotor som kan drivas med biobränsle så är det bara att lägga ned. De smutsigaste bensin- och dieselmotorerna har ingen plats i Europa. Hur det blir med hybrider och CO2-värden får vi se i kommande RDE-tester.
Jag förstår inte varför man skall bita sig kvar i en SUV kostym, göra den som hybrid för att komma ner i nivå med tex en accord?. Varför inte göra en ny hybrid av Accord? Det blir det bästa för miljön. Nu är det på hög tid att göra lättare bilar som är aerodynamiska och sluta lalla runt med omoderna SUV modeller.
Bra och naturligt steg.
Man skulle vilja ha lite fler uppgifter om t.ex. pris, effekt och förbrukning för att kunna bedöma hur bra detta kan vara.
På plussidan är att det är automat standard och att förbrukningen i stadskörning troligen blir förhållandevis bra.
Jag antar också att driftsäkerhet och hållbarhet blir mycket bra med systemet, bättre till och med än Hondas konventionella bilar, problemet är dock att få folk att förstå det.
Förra version har 1-hjulsdrift vid halt underlag, nästa har 0-hjulsdrift?
Jag har en CR-V 2008 och har haft den i 8 år. Absolut bästa bilen jag har haft ur driftsäkerhetssynpunkt och kvalitetsmässigt. Det enda som gått sönder är magnetkopplingen till kompressorn, annars är det bara vanlig service, torkarblad, bromsar och däck, dvs. slitdelar.
Och jag vet att awd-systemet fick en sämre lösning på efterföljande modell, på denna är det bättre än på Subaru Forrester, för det har jag provat mot en kompis som hade en nyare sådan. Vi testade bilarna mot varandra uppför en backe med ena hjulparet på is och det andra på grus. Han fick backa ned igen då Forrestern inte lyckades flytta kraften i sidled men det klarade min CRV med hjälp av bromsarna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.