Nästa artikel
Honda Civic Tourer – rapport från provkörningen
Direktrapport

Honda Civic Tourer – rapport från provkörningen

Publicerad 26 november 2013 (uppdaterad 27 november 2013)
Nya kombin Honda Civic Tourer sväljer förbluffande mängder last, rapporterar Vi Bilägares testförare från provkörningen.

Under våren lanserar Honda den 23 centimeter längre kombivarianten av Civic. Bilen får tilläggsbeteckningen Tourer och om baksätet är uppfällt ska 624 liter bagage kunna stuvas in i lastutrymmet. Vi Bilägares Calle Carlquist provkör bilen i Italien.

Hur ser kombiegenskaperna ut?
– De ser väldigt bra ut faktiskt. Det här är ju en bil som har häftiga linjer i karossen och den ser inte så rymlig ut från utsidan, men Honda har varit lite kluriga när de byggde den här bilen, säger Calle Carlquist och fortsätter:

– Bagageutrymmet är förbluffande bra tack vare att bilen har lågt lastgolv och stor bredd på lastutrymmet. Sedan finns också ett stort utrymme under golvet, där kan man få ned två ganska stora resväskor och det är möjligt eftersom bilen har bränsletanken under framstolarna. Och det passar ju väldigt bra för en kombi.

Vilka motorer blir aktuella?
– Den kommer med en bensinmotor på 1,8 liter och 142 hästar eller en ny dieselmotor på 1,6 liter och 120 hästar. Första intrycket är att dieselmotorn verkar gå jättefint.

Vad blir priset?
– Än så länge har jag inte fått några priser eller datum för lansering i Sverige, det får man läsa om i provkörningsrapporten som kommer i papperstidningen.

Läs hela provkörningen av Honda Civic Tourer i Vi Bilägare nummer 18/2013, som utkommer den 17 december. Den som prenumererar får tidningen hemskickad ungefär en vecka tidigare. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Diskutera: Vad tycker du om nya Honda Civic Tourer?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-26 18:09
Peter E

Har bilfönsterglas blivit dyrt eftersom ett stort antal tillverkare verkar vilja spara på detta?
Det här är ju rena skämtet.
Finns det någon sikt snett bakåt överhuvudtaget.. :)

#2 • Uppdaterat: 2013-11-26 18:41
saabnisse

Jag har samma fundering, jag jämför med de kombibilar som fanns på 1960-70 talet, det var ju rena glasverandorna i jämförelse.

#3 • Uppdaterat: 2013-11-26 18:50
2TT2

Mercedes tycker också bilfönster är dyrt, eller;-)

http://www.teknikensvarld.se/2013/11/26/44534/mercedes-cla-shooting-brake--skarpa-bra-bilder/

#4 • Uppdaterat: 2013-11-26 18:50
Gäst (ej verifierad)

Vanliga halvkombin tycker jag är rätt ful, den här är...fulsnygg.

Iaf så syns det ju håll viken bil det är, vilket inte kan säga om så många modeller idag. Dessutom älskar jag den annorlunda instrumenteringen. Mer rymdskepp till folket!

#5 • Uppdaterat: 2013-11-26 19:57
Raphael

Inredningen verkar nedtonad och inte lika hysterisk som i Civic från förr, men ändå ser rörigt ut med många former - lite av Ford-sjukan där. Sidorutan längst bak var liten ja. Får känslan av att fram- och bakpartiet inte hänger ihop riktigt, men visst ska de ha cred för att de sticker ut och inte gör en bil som ser ut som en Volkswagen-Audi-Skoda-Seat. Men snygg var den inte. :)

#6 • Uppdaterat: 2013-11-26 20:18
Pender

Hyundai I40 såg läcker ut mindre än ett år. Samma kommer att hända med nya Clio kombi. Och samma öde kommer denna Honda-skåp röna. OBS. Endast min gissning. (Om bilen visar sej bra, så kan ju jag köpa ändå. Ser den mest inifrån.)

#7 • Uppdaterat: 2013-11-26 20:51
StefanH STHLM

Helt klart ett alternativ för mig.
Fronten tyvärr lite skum, men som helhet småtuff.
Förstår inte att man kan tycka sig se något av Accord, som jag personligen tycker är renare och snyggare i linjerna.
Tyvärr har denna en tråklåda i automatversionen. Alltså ingen PlusMinus-växling. Honda-säljarna försöker skydda sig med att sådana går sönder och hänvisar till VW. Min Aisin-låda i min 9-3X fungerar felfritt.
Lite fyrhjulsdrift på denna vore fint.

#8 • Uppdaterat: 2013-11-26 21:48
Skyride

Baksätet saknar 40-20-40 ryggstöd eller genomlastningslucka!

#9 • Uppdaterat: 2013-11-27 09:17
VW Polo 2012

Som jag ser det så går det nästan att få alla bilar med ett större bagageutrymme. Om man struntar i designen som i detta fall ;)

#a • Uppdaterat: 2013-11-29 20:38
z65

Jag har en Civic 1,8 2013 och tyckte att den kändes lite trög till ca 400 mil. Nu känns den betydligt starkare och rappare genom hela varvtalsregistret, tydligen var motorn väldigt "tight" när den var spritt ny och behövde lite inkörning. Efter 650 mil är oljenivån oförändrad samt att oljan nästan ser ny ut . Så Honda verkar ha fina toleranser på grejerna. Den går även väldigt mjukt och spinnande ända upp till 6500 varv och hörs knappt på tomgång, så jag tycker det verkar vara en fin motor, 0.65 hittils med 60 /40 stad /landsväg tycker jag är godkänt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.