Honda utökar en tidigare återkallelse till att omfatta över två miljoner fordon. Nu uppmanas ytterligare 309 000 bilägare att besöka verkstad.
– När airbagen utlöser blir det så högt tryck att det skulle kunna komma ut metalldelar i kupén som kan skada föraren, säger Maria Johansson, informationsansvarig på Honda Sverige.
Enligt Honda har problemet orsakat två dödsfall, båda i USA under 2009. Dessutom har 20 personer skadats. Återkallelsen omfattar i den här omgången 309 000 bilar, varav 280 000 i USA, 27 000 i Kanada och 2 000 i Japan.
– Det gäller ingenting för Sverige, ingenting för Europa, säger Maria Johansson.
Bilarna som berörs är tillverkade mellan 2001 och 2002. Bland annat omfattas modellerna Civic, Accord, CR-V och Odyssey.
Diskutera: Vad tycker du om Hondas återkallelse?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Och japanarna gör sina missar de med.
Jag som trodde Japanska bilar var felfria som så många här påpekar.
Ingenting är felfritt,..men att återkalla 10år gamla bilar förtjänar sin respekt!
Att återkalla bilar kan uppfattas som att bilen är en skitbil.
Att återkalla en 10 år gammal bil är helt klart att ta ansvar för det man säljer.
Rekordet måste dock Toyota inneha som häromåret återkallade bilar tillverkade 1988.
@Tobo
Du får det att låta som att Honda har ett val och väljer att göra det för att vara schyssta ... för att visa ansvar. Knappast! Det här är ett så pass allvarligt konstruktionsfel att det inte finns något bäst-före-datum. Det är bara att fixa eller bli stämd in på bara kroppen ...
Juppe, helt riktigt. Eftersom vi pratar om i huvudsak den amerikanska marknaden går det inte att strunta i problemet eftersom - precis som du också säger - Honda annars kommer att dras inför domstol med saftiga böter som följd. Vi såg ju hur det gick för Toytota som hade känt till problem men inte gjort något åt dem.
Så, Honda återkallar inte tio år gamla bilar för att vara bussiga - utan för att de är tvingade.
Dödsolyckor p.g.a. fel på bilen är mycket mycket dålig reklam för ett bilmärke. att inte åtgärda detta är som att sparka sig själv där bak.
Raymond K.
Helt sant!
Se bara hur det gick för Audi i Usa efter alla rapporter om skenande bilar. Audi nekade till fel, vilket ledde till att märket nästan raderade ut sig själv från amerikanska marknaden under många års tid.
Om man läser på en annan sida (TV, AMS? Minns inte vilken) så var det som så att det var någon detalj som hade ett material som blev poröst med tiden. Alltså är det troligen en del som ska sitta fast, alternativt släppa i ett stycke, som istället krossas när airbagen löser ut.
Olyckligt men tyvärr rätt svårt att förutse. Även om man kan tycka att materialkunskap redan på den tiden borde varit lite bättre.
"Klart jag känner till Autoliv i Klippan.
Är det de rackarna som lägger metalldelar i Hondas airbags?"
Haha, gillar din humor ibland Jes! :)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.