Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Det är högsäsong för potthål och andra vägskador, något som inte bara är irriterande för bilägarna utan också kan skada bilen och orsaka kostsamma reparationer.
Siffror från Trafikverket som Vi Bilägare begärt ut visar att det kom in 277 ärenden där bilister kräver ersättning för skador på grund av gropar och andra vägskador under perioden 1 december 2023 till 29 januari 2024.
Det är en ökning med 79 ärenden eller nästan 40 procent jämfört med året innan. Trafikverkets siffror gäller statliga vägar.
Även på kommunala vägar är potthålen ett problem. I Malmö har det till exempel varit ”extremt” i år, säger Dennis Jansson på kommunens reparationsgrupp till Sydsvenskan.
– En anledning är att vi haft en tidig och framför allt kall vinter, enligt Pajtim Sulejmani som är civilingenjör på Fastighets- och gatukontoret i Malmö stad och som tidigare doktorerat inom asfalt.
- Potthålsbildning intensifieras när temperaturen pendlar omkring nollgradersstrecket. Då tränger vatten in i en befintlig vägspricka och när vattnet fryser till is expanderar det med cirka nio procent och det gör att sprickan blir större.
- Nästa gång temperaturen pendlar omkring nollan kommer ännu mer vatten in i sprickan och gör den ännu större. Händer det här många gånger, alltså med nollpassager, kommer sprickorna breda ut sig över vägbanan.
- Om det kör ett antal bilar på det uppspruckna området kommer de små asfaltbitarna lossna från asfalten och det kommer slutligen att bildas ett hål.
Malmö stad har fått in 247 ärenden hittills i år jämfört med 100–200 ärenden tidigare år.
– Så vi har redan i januari ”slagit” tidigare rekord. Vintern har kommit relativt tidigt i år och ser man till antalet utkallningar vi har behövt göra i vinterverksamheten har vi där också slagit rekord, vilket är indikation på halt underlag och låga temperaturer, säger han till Vi Bilägare.
En annan anledning som Pajtim Sulejmani nämner är att bindemedlet som används i asfalten tidigare beställdes från Venezuela, men på grund av sanktioner används i stället bindemedel som är mer mottagliga för sprickor och sämre anpassat för nordiskt klimat.
– Jag har inte data på att detta stämmer, men senare i vår kommer jag undersöka om det finns ett samband mellan gator som vi planerat att göra och gator där det har kommit in många ärenden på potthål.
I Rättviks kommun är läget ungefär som vanligt när det gäller antalet potthål under vintersäsongen.
– Jag kan inte påstå att vi haft fler anmälningar utan det har varit ungefär samma nivå som tidigare. Jag skulle gissa på cirka 10–14 anmälningar om vägskador, men jag har ingen officiell siffra på det, säger Robin Layton, vägingenjör på Rättviks kommun.
I Umeå tror gatudriftchefen Per Hilmersson att det kan uppstå fler skador i vår.
– Eftersom temperaturen har legat under minusstrecket under stor tid sedan slutet av oktober har vi klarat oss bra från synliga vägskador hittills. Vi befarar dock fler vägsprickor och skador till våren på grund av den djupare tjälen i vinter. Det är fortfarande vinterföre länge till, därför är det svårt att jämföra med tidigare år i dagsläget, säger han.
Bilförare i Linköping har rapporterat in något färre potthålsärenden under den här vintern jämfört med förra.
– Det är för tidigt att utvärdera om vintern har tagit större skada i år än tidigare. Det finns vissa tendenser som talar för den växlande temperaturskillnaden har tagit hårt på asfalten. Där det redan har funnit någon form av vägskada som slitage eller mindre krackeleringar har det blivit större potthål än vanligt, säger Rickard Karlsson, driftingenjör på avdelningen Trafik och gata på Linköpings kommun.
- Det går att söka ersättning hos Trafikverket för skador som uppstått på bilen till följd av vägskador.
- Men det är bara 1 av 25 som får någon ersättning utbetald, visar en granskning Vi Bilägare gjort.
- Förutom att Trafikverket eller entreprenören ska ha agerat vårdslöst ska skadan ha varit känd, men inte reparerats ”inom rimlig tid”.
- Trafikverket ska också ställa ut varningsskyltar vid exempelvis vägarbeten eller vägskador, och då är du som bilist skyldig att köra försiktigt. Har Trafikverket varnat för olyckan med en skylt blir det mycket svårare att få ersättning.
- Det är ytterst ovanligt att ersättning beviljas för potthål eller stenskott. Inte heller den som kör på ett tappat föremål på vägen kan räkna med att få ersättning.
- Skadan ska ha uppstått på eller intill en statlig väg.
- Trafikverket eller en entreprenör ska ha orsakat skadan genom vårdslöshet. Det kan till exempel vara att inte varna för skadan eller att inte reparera den i tid.
- Du måste kunna visa upp skadan för att kunna anmäla den. Hur mycket ersättning du eventuellt kan få beror på om du reparerat skadan. spara kvittot och ta bilder.
- Om Trafikverket satt upp en skylt som varnar för skadan är du skyldig att köra försiktigt, och då minskar chansen att du ska få ersättning.
Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.