För den som tycker att Volvo V40 Cross Country har för klen markfrigång finns nu möjligheten att nå lite närmare suv-höjder.
Hittills är Volvo V40 Cross Country i princip det närmaste en små-suv du kommer i Volvofamiljen. Men särskilt tuff i vid sidan av vägen är den inte, främst på grunda av den begränsade markfrigången. Det här har tyska Heico som tillverkar eftermarknadsprodukter till Volvo-bilar uppmärksammat och åtgärdat. De har tagit fram en höjningssats till den lilla Volvon som placerar bilen 30 millimeter högre över marken.
Det här gör de genom montering av deras egenutvecklade stötdämpare och fjädrar. Förutom förmodat bättre framkomlighet på sämre vägar ska höjningen erbjuda ett fördelaktigare insteg. För att än mer tuffa till bilen kan Heico erbjuda skärmbreddare i plast och en ökning av effekten i D3- och T5 -motorerna till 195 respektive 268 hästkrafter.
Diskutera: Borde Volvo V40 Cross Country fått högre markfrigång från fabrik?
Det här gör de genom montering av deras egenutvecklade stötdämpare och fjädrar. Förutom förmodat bättre framkomlighet på sämre vägar ska höjningen erbjuda ett fördelaktigare insteg. För att än mer tuffa till bilen kan Heico erbjuda skärmbreddare i plast och en ökning av effekten i D3- och T5 -motorerna till 195 respektive 268 hästkrafter.
Diskutera: Borde Volvo V40 Cross Country fått högre markfrigång från fabrik?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Börjar ju likna nått, men borde vara högre. Volvo vill förstås inte höja mer för då skulle folk kanske köpa den här istället för XC60, som dom tjänar mer på.
I bland blir det så att max vikt i bagagen blir stryp vid höjning av markfrigången. Undra hur det blir här. Det är för att klara älgtester.
Se där ja, nu blev den ju riktigt läcker!
Något för Volvo att ta efter...
Hade nog hellre köpt en sänkningssats, men kul att de går den här vägen också :P
Det blir mycket luft mellan däckets överdel och skärmens underkant. Det ser verkligen misslyckat ut tillsammans med den låga däckprofilen. Signalerar att någon har skruvat dit fel hjul vid bytet till sommardäck.
Den passar inte i vit lack med alla de svarta plastpåhängen. Håller också med om att lågprofildäcken passar inte alls bilmodellen.
Om man nu tänkt sig att den skall vara mera terränganpassad så passar ju inte utpräglade lågprofildäck överhuvudtaget... Men lite högre bilar är ju generellt bekvämare när man skall i och ur.
Nu tror jag inte att lågprofilsdäck på denna bil gör så mycket (utöver komforten) eftersom den mestadels kommer att rulla på landsväg och i städer.
Den som vill ha en terrängduglig bil tittar på något annat, den här köper man för att den ser häftig ut och möjligen för att det är ett vettigt insteg i den.
Jag har sagt det tidigare och nu igen:
Volvo skulle ha tagit fram en riktig XC40 också.
Lågprofil på en höjd bil är inte estetiskt rätt tycker jag.
Färgmässigt bra med svart och vitt,med silver/kromdetaljer,snyggt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.