Nästa artikel
Hittills 114 omkomna i vägtrafiken
Nyheter

Hittills 114 omkomna i vägtrafiken

Publicerad 16 juli 2015 (uppdaterad 16 juli 2015)
76 bilister omkom i trafiken från januari – juni i år.
Antalet omkomna i vägtrafiken under årets sex första månader har sjunkit från 126 i fjol till 114 i år, men det ser fortfarande dyster ut för oskyddade trafikanter.
Under årets första sex månader omkom 114 personer i trafiken, enligt preliminära siffror från Transportstyrelsen. 13 av dem var under 20 år gamla och 14 personer var över 75 år. 76 personer färdades i bil, 11 på motorcykel och 23 gick eller cyklade.
 
Sex av åtta omkomna cyklister hade kolliderat med ett motorfordon, för motorcyklister var den siffran 5 av 11. Trenden är en minskning för bilister och motorcyklister men för oskyddade trafikanter ser det inte lika lovande ut enligt Karin Bengtsson, statistiker på Transportstyrelsen.
 
– Varje dödsolycka är en stor tragedi men utvecklingen går i rätt riktning mot etappmålet med högst 220 omkomna i vägtrafiken år 2020. Däremot ser det olika ut för olika trafikantgrupper, minskningen de senaste åren har varit störst bland bilister och motorcyklister, men utvecklingen har inte varit lika positiv för cyklister och gående.  
 
Transportstyrelsens etappmål är maximalt 220 dödsolyckor under ett år, förra året överstegs det med 55 personer.
 
Diskutera: Vad tycker du borde göras för att sänka antalet dödsfall i trafiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-07-16 08:44
hultarn

Förbjud användande av mobil och musik under färd för cyklister. De varken ser eller hör idag när de slänger sig ut bland bilarna.
Om zebralagen för cyklister införs kommer det bli ännu värre....

En sak är dock klar: fler fartkameror kommer inte hjälpa till.

#2 • Uppdaterat: 2015-07-16 08:56
Grosser

Mer trafiksäkerhetsundervisning (allmänbildning?!) i skolan samt införande av obligatorisk city-autobroms på fordon är bästa medicinen.

#3 • Uppdaterat: 2015-07-16 09:36
Hackenbush

Fartkameror hjälper inte så länge inte attityden ändras.
Förbjud handhållen mobilanvändning under färd för alla fordon.
Kräv någon form av enklare utbildning för cyklister och högre böter. Cyklister är rena anarkin ute på vägarna, de cyklar vänstertrafik, lyssnar på musik, struntar i trafikregler totalt och många gånger bryr de sig inte om att det kommer trafik på gatan de svänger ut på, de kollar inte ens.
Det är ju helt förkastligt att de som är sämst skyddade i trafiken bryr sig minst om trafikregler.

#4 • Uppdaterat: 2015-07-16 11:45
Draxon

Människor tycks gilla att leva farligt, hudcancer kräver 528 döda per år.

#5 • Uppdaterat: 2015-07-17 14:55
Bilnerd

Bra med färre döda. Då kan vi ju köra fortare! Blir så less på dessa hastighetstalibaner. Dom gör bilkörningen så tråkig att det händer olyckor av den anledningen. Höj till minst 140 på motorväg nu!!!

#6 • Uppdaterat: 2015-07-17 15:05
Peugeote-Pär

Snart så kommer Transportstyrelsen med någon ny förmyndarmentalitet när det inte blev 0 döda i trafiken nu heller.

#7 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Tragikomiskt att kombinera en bild på vad som ser ut att var en simpel dikeskörning med text om 76 omkomna bilister.

#8 • Uppdaterat: 2015-07-18 11:30
Swemba

Milkylainen har en rätt krass människosyn i #6. Det samma kan sägas om sjukvård och det sociala skyddet i allmänhet. Idioter, sjuka och svaga åker dit. Livet är ett stort filter ...

#9 • Uppdaterat: 2015-07-18 22:18
Styggavargen

Jag märker ofta hur folk ligger för nära, det kan vara 90 eller 100 km/h på en 2-1 väg där man håller given hastighet och nog skall någon nosa en i baken max 1 sekund bakom en fast där finns gott om utrymme till att hålla gott avstånd på 3-5 sekunder. Att det skall vara så svårt att hålla avstånden i trafiken? Alla dessa seriekrockar man dagligen läser om är precis detta jag nu talar om. Hade folk haft minst 3 sekunder, helst 5 sekunder mellan bilarna så skulle det ske mindre antal olyckor. Hade en idag efter mig, saktade ner när det blev tvåfiligt för att tvinga hen att köra förbi, slutade med att jag fick blinka ut på sidan av vägen när vi var nere på 30 km/h innan hen körde om i samma fil fast där fanns två filer. Det var precis tomt på vägen där vi var med minst 1 km raksträcka så det var ingen risk för kollisioner. Men ett sådant beteende säger allt, sådana borde inte ha körkort. Kanske dags att införa uppkörning vart 5-10 år för att bevisa att man är mogen att inneha körkortet?

#a • Uppdaterat: 2015-07-16 17:15
milkylainen

Nollvisionen är en löjlig förbrukare av pengar.
Det kommer alltid finnas fulla, trötta, narkotikapåverkade, självmordskandidater, folk som har noll närvaro osv.
Livet är ett enda stort filter. Idioter åker dit. Tillräckligt puckade får sätta livet till. Ibland har man otur dock.
Chansen att dödas i en bilolycka om man åker en modern, trafiksäker bil och håller sig lugn och vettig är väldigt liten.
Ska man tokköra båge /cykel eller åka en färdig konservburk på hjul i trafiken och stoppa hörlurar i öron när man går på allmän gata så blir man ganska snabbt en lågoddsare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.