Tävlingsbilen, Desert Warrior II, i Dakarrallyt 2015, Annie Seel tillsammans med stallchefen Paul Round. Foto: Team Rally Raid
Annie Seel, 46, antar en av rallyvärldens största utmaningar, det klassiska Dakarrallyt. Hojstyret är ersatt av bilratt när hon för första gången startar som bilförare.
Annie Seel trodde tävlingskarriären var över när hon för ett par år sedan skadade sig allvarligt i axeln.
– Jag insåg att hela min elitkarriär som motorcykelförare tog slut, säger hon. Det var ett hårt slag och det tog nästan ett och ett halvt år innan jag fick operationstid. Jag trodde aldrig jag skulle komma tillbaka till motorsporten.
Annie som genomfört fem Dakarrallyn på hoj tvingades sadla om och börja med biltävlingar. Redan för ett par år sedan var hon mycket nära att få förarsitsen i helsvenska Team Pewanos satsning med en specialbyggd Volvo XC60. Bildebuten kom i stället vid senaste Dakarrallyt, men då enbart som co-driver.
Den här gången är det förradebut på riktigt. Annie ska ratta en av de tre bilar som brittiska Team Rally Raid har på startlinjen. Annie har till och med fått förtroendet att skjutsa stallchefen Paul Round. Bilen är en ”Desert Warrior”, ett specialbygge för att klara påfrestningar av det här slaget, 950 mils körning under 14 dagar genom Argentina, Bolivia och Chile. Kraftkällan är en tre liters turbodiesel som utvecklar 275 hästkrafter och som har ett vrid på 650 Nm.
– Det är historiskt kul att jag som första tjej tar ledarflaggan och inte är tvåa på bollen i en typisk manlig värld, säger Annie idag, lycklig över att stå i händelsernas centrum på nytt.
Annie har under tiden hållit igång med diverse biltävlingar, bland annat i sommarens Midnattssolsrally där hon rattade en 1,3 liters Toyota Starlet. Skillnaden blir himmelsvid den här gången, men Annie bangar inte för utmaningen.
– 4 januari går starten, och 17 januari hoppas jag komma i mål.
Dakarrallyt är en av världens mest exponerade tävlingar och TV-sänds i 190 länder. 500 ekipage kommer till start i de olika bil- och mc-klasserna. Tidigare kördes rallyt just till Dakar i Västafrika, men numer körs rallyt av säkerhetsskäl i Sydamerika. Annie har inte på långa vägar sin finansiering klar, bara startavgiften kostar 250 000 kronor.
– Jag försöker att få välvilliga människor att mikrosponsra min start, säger hon. Jag har gått ut med så kallad ”crowd funding” och hoppas att få så många rallyintresserade som möjligt att köpa mina Dakarkilometrar för 250 kronor styck. Jag hoppas att det ska lösa sig.
– Jag insåg att hela min elitkarriär som motorcykelförare tog slut, säger hon. Det var ett hårt slag och det tog nästan ett och ett halvt år innan jag fick operationstid. Jag trodde aldrig jag skulle komma tillbaka till motorsporten.
Annie som genomfört fem Dakarrallyn på hoj tvingades sadla om och börja med biltävlingar. Redan för ett par år sedan var hon mycket nära att få förarsitsen i helsvenska Team Pewanos satsning med en specialbyggd Volvo XC60. Bildebuten kom i stället vid senaste Dakarrallyt, men då enbart som co-driver.
Den här gången är det förradebut på riktigt. Annie ska ratta en av de tre bilar som brittiska Team Rally Raid har på startlinjen. Annie har till och med fått förtroendet att skjutsa stallchefen Paul Round. Bilen är en ”Desert Warrior”, ett specialbygge för att klara påfrestningar av det här slaget, 950 mils körning under 14 dagar genom Argentina, Bolivia och Chile. Kraftkällan är en tre liters turbodiesel som utvecklar 275 hästkrafter och som har ett vrid på 650 Nm.
– Det är historiskt kul att jag som första tjej tar ledarflaggan och inte är tvåa på bollen i en typisk manlig värld, säger Annie idag, lycklig över att stå i händelsernas centrum på nytt.
Annie har under tiden hållit igång med diverse biltävlingar, bland annat i sommarens Midnattssolsrally där hon rattade en 1,3 liters Toyota Starlet. Skillnaden blir himmelsvid den här gången, men Annie bangar inte för utmaningen.
– 4 januari går starten, och 17 januari hoppas jag komma i mål.
Dakarrallyt är en av världens mest exponerade tävlingar och TV-sänds i 190 länder. 500 ekipage kommer till start i de olika bil- och mc-klasserna. Tidigare kördes rallyt just till Dakar i Västafrika, men numer körs rallyt av säkerhetsskäl i Sydamerika. Annie har inte på långa vägar sin finansiering klar, bara startavgiften kostar 250 000 kronor.
– Jag försöker att få välvilliga människor att mikrosponsra min start, säger hon. Jag har gått ut med så kallad ”crowd funding” och hoppas att få så många rallyintresserade som möjligt att köpa mina Dakarkilometrar för 250 kronor styck. Jag hoppas att det ska lösa sig.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
heja heja!
Ge Annie en julklapp!
Under fliken "Supporter Club" på hennes hemsida finns uppgifter hur!
http://www.annieseel.com/
Konto nr för bidrag och donationer:
PG 6268994-8, Annie Seel
Swish 0708-733711
Ange namn+email+adress
Annie är sannerligen en imponerande person, hon klarar det mesta och bevisar att nej-sägarna har fel.
Att Dakar-rallyt är så stort har statstelevisionen ingen förståelse för, enda gången de gör något större inslag är om någon skadat sig eller omkommit...
Ja, det gäller förstås all rapportering om motorsport. Trots att Sverige har massor av framgångar.
Undrar hur fotbolls/hockeyfans skulle reagera om man enbart visade när någon skadar sig?
Heja heja Annie, du får ett bidrag från mej.
Ser ut som en LR Freelander 2 om man tittar på grillen!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.