Renault Twingo blev utskälld av säkerhetsexperterna och kallad livsfarlig när den lanserades 1993, missar som rättades till några år senare. Nu satsar Renault på en come back i Sverige, där bilen inte sålts på fem år.
Oturligt nog spökar en ny säkerhetsmiss i kulissen - bilen saknar ESP när den lanseras i Europa just nu.
Den nya modellen bygger på koncernsyskonet Clio och innebär
ett stort kliv framåt i de flesta avseenden. Men visst finns det smolk i
glädjebägaren, det ser ut som om historien förföljer Renault.
Nya Twingo är bättre i precis allt! Även säkerhetsmässigt,
men visst är det otaktiskt av Renault, med tanke på historien, att inte redan
från början förse bilen med antisladdsystemet ESP, eller åtminstone göra det
möjligt för kunderna att få det som tillval.
Den franska biltillverkaren försvarar sig med att Twingo är
en bil i lågprissegmentet och att köparna av sådana inte vill lägga de
5 000 kronor extra som systemet skulle kosta som standard. Kritiken som hörts
gör säkerligen att Renault ändrar sig, men på vilket sätt och när är i
skrivande stund oklart.
När Renault Nordic tar in bilarna till Sverige i början av
nästa år räknar man med att ESP ska finnas, åtminstone som tillval.
Nya Twingo bygger på koncernsyskonet Clio och det är utan
tvekan ett lyckokast. Clio II är en erkänt körglad bil med fina vägegenskaper
och nya Twingo vansläktas definitivt inte.
Designmässigt följer nya Twingo storasyskonen i familjen,
men man har lagt sig vinn om att försöka ge bilen en sportigare image. Den
modell, med 100 hästars turbomotor, som lanseras först kallas GT, och visst är
den betydligt vassare än föregångaren, men det krävs nog lite mer för att kunna
göra anspråk att bilens emblem har full täckning. Men Twingo är kul att köra på
de slingriga vägarna i Slovenien där provkörningen äger rum, fjädringen är lite
extra uppstyvad och med sin korta längd kränger bilen minimalt i kurvorna.
Nya Twingo har växt
sig och är nu 3,
lång. De extra centimetrar märks framför allt inne i kupén, som har betydligt
bättre svängrum än föregångaren. Kupén är också betydligt mer ombonad än
tidigare, visserligen är allt plast, men med en ytbehandling som ändå ger en
bra känsla.
Säljstarten i Sverige sker i mars, april 2008. En fyllig provkörningsrapport kommer i Vi Bilägare nr 10/2007 den 10 juli.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.