Det är verkligen inget fel på nya Ford Focus. Den har gjorts om både utanpå och inuti och blivit både snyggare och lyxigare. Därtill har den försetts med ny teknik och fått ännu en miljömotor. Men hur nyheterna funkar är hemligt.
Presskonferens hos Ford. En entusiastisk tekniker redogör för alla innovationer som i fortsättningen berikar Focus: Dieselmotorn på 1,6 liter som går under 120 gram koldioxid per kilometer, den dubbelkopplade, snabba automatväxlade lådan Power Shift, startknappen Ford Power, eluttaget med hela 230 volt…
Det är som att höra Hasse Alfredson berätta om ormtjusaren i Kivik - han som inte hade några ormar men som kunde beskriva dem väldigt livfullt.
Ingen av Fords nyheter finns nämligen att prova när Focus i nytappning släpps ut till motorpressen.
En snopen skara motorjournalister finner endast bilar med tvålitersmotorer på parkeringen. Bensin med 145 hk eller diesel med 136 hk. Ingen av dem säljs i nämnvärda antal i Sverige. Ingen har den nya automatlådan. Ingen har startknapp eller 230-voltsuttag.
- Var är dieselmotorn på 1,6 liter som sitter i miljömodellen ECOnetic och som bara släpper ut 115 gram koldioxid per kilometer, frågar jag.
Den kommer i mars.
- I dag vill vi främst visa upp vår nya design. Fordmannen ler lite ansträngt.
Jaså. Vi tittar. Det ser bra ut, bättre än förut. Den första Focusmodellen som kom 1998 var ju rätt originell i linjerna och blev också en stor hit. 2004 kom version nummer två och den var inte alls någon speciell ögonfröjd. Utslätad och anonym, tyckte de flesta. Ford insåg snart sitt misstag och satte ett 15-tal designers på att ge storsäljaren en ny och spänstigare kropp. De lämnade inte en plåtbit i fred (utom på taket).
I fronten gapar nu enorma luftintag, flankerade av stora strålkastare som lyser starkare än de förra och som dessutom sprider ljuset åtta grader mer åt sidorna. Vassa veck och skulpterade former fulländar den stil som hos Ford går under beteckningen "Kinetic design" och som sägs illustrera "energi i rörelse".
Vi kan också konstatera, att även inredningen fått en rejäl uppgradering. Det är nya material överallt och de är trevligt mjuka och känns lite dyra att fingra på.
Bakom inredningen står bland andra Serife Uenal, 35, som efter åtta år som Forddesigner fått förtroendet att lyfta Focus. Jobbet har föregåtts av intensivt rotande i ledande modebutiker och många besök i andra trendsättande miljöer.
- Sportskor är en bra inspirationskälla, berättar Serife. De görs av nya, spännande material och materialkombinationer. Även moderna kostymer och slipsar kan vara förebild till inredningar.
En nybilsvisning utan provkörning går förstås inte för sig och vi åker upp i bergen norr om Nice. En modifierad krängningshämmare gör sig nyttig på serpentinvägarna, men Focus har å andra sidan alltid haft köregenskaper i toppklass. Bilen är välbalansera och trevlig att köra. 136-hästarsdieseln arbetar tämligen lågmält och orkar även i de tyngsta motluten. Ingen hade väl väntat sig något annat. Förbrukningen ligger dock långt ifrån utlovade 5,5 l/100 km, även när det bär nedför.
Det hade förstås varit mer intressant att prova om miljödieseln på 109 hk hade kunnat köras på utlovade 4,3 l/100 km i backig terräng, men det får vi vänta med att rapportera.
Omgjorda Focus får förstås även etanolmotorn på 1,8 liter och 125 hk. Det är Sveriges i särklass vanligaste miljömotor som sitter i över 34 000 sålda Fordar och 12 500 Volvobilar. Även i fortsättningen väntas Flexi Fuel-varianterna stå för cirka 80 procent av försäljningen.
Priserna då? Uppfräschningen har förstås kostat pengar. Påslaget blir 4 000 kronor och billigaste flexi fuel-variant börjar på 172 000 kr. Miljödieseln kostar från 187 000 kr. Den som vill ha en kombi får lägga på ytterligare 5 000 kr. Som förut finns tre utrustningsnivåer. Basnivån kallas Trend. Ghia, med traditionell lyxkänsla, kostar
19 000 kr mer och lika mycket tar Ford för den sportigare Titanium-versionen.
Det är som att höra Hasse Alfredson berätta om ormtjusaren i Kivik - han som inte hade några ormar men som kunde beskriva dem väldigt livfullt.
Ingen av Fords nyheter finns nämligen att prova när Focus i nytappning släpps ut till motorpressen.
En snopen skara motorjournalister finner endast bilar med tvålitersmotorer på parkeringen. Bensin med 145 hk eller diesel med 136 hk. Ingen av dem säljs i nämnvärda antal i Sverige. Ingen har den nya automatlådan. Ingen har startknapp eller 230-voltsuttag.
- Var är dieselmotorn på 1,6 liter som sitter i miljömodellen ECOnetic och som bara släpper ut 115 gram koldioxid per kilometer, frågar jag.
Den kommer i mars.
- I dag vill vi främst visa upp vår nya design. Fordmannen ler lite ansträngt.
Jaså. Vi tittar. Det ser bra ut, bättre än förut. Den första Focusmodellen som kom 1998 var ju rätt originell i linjerna och blev också en stor hit. 2004 kom version nummer två och den var inte alls någon speciell ögonfröjd. Utslätad och anonym, tyckte de flesta. Ford insåg snart sitt misstag och satte ett 15-tal designers på att ge storsäljaren en ny och spänstigare kropp. De lämnade inte en plåtbit i fred (utom på taket).
I fronten gapar nu enorma luftintag, flankerade av stora strålkastare som lyser starkare än de förra och som dessutom sprider ljuset åtta grader mer åt sidorna. Vassa veck och skulpterade former fulländar den stil som hos Ford går under beteckningen "Kinetic design" och som sägs illustrera "energi i rörelse".
Vi kan också konstatera, att även inredningen fått en rejäl uppgradering. Det är nya material överallt och de är trevligt mjuka och känns lite dyra att fingra på.
Bakom inredningen står bland andra Serife Uenal, 35, som efter åtta år som Forddesigner fått förtroendet att lyfta Focus. Jobbet har föregåtts av intensivt rotande i ledande modebutiker och många besök i andra trendsättande miljöer.
- Sportskor är en bra inspirationskälla, berättar Serife. De görs av nya, spännande material och materialkombinationer. Även moderna kostymer och slipsar kan vara förebild till inredningar.
En nybilsvisning utan provkörning går förstås inte för sig och vi åker upp i bergen norr om Nice. En modifierad krängningshämmare gör sig nyttig på serpentinvägarna, men Focus har å andra sidan alltid haft köregenskaper i toppklass. Bilen är välbalansera och trevlig att köra. 136-hästarsdieseln arbetar tämligen lågmält och orkar även i de tyngsta motluten. Ingen hade väl väntat sig något annat. Förbrukningen ligger dock långt ifrån utlovade 5,5 l/100 km, även när det bär nedför.
Det hade förstås varit mer intressant att prova om miljödieseln på 109 hk hade kunnat köras på utlovade 4,3 l/100 km i backig terräng, men det får vi vänta med att rapportera.
Omgjorda Focus får förstås även etanolmotorn på 1,8 liter och 125 hk. Det är Sveriges i särklass vanligaste miljömotor som sitter i över 34 000 sålda Fordar och 12 500 Volvobilar. Även i fortsättningen väntas Flexi Fuel-varianterna stå för cirka 80 procent av försäljningen.
Priserna då? Uppfräschningen har förstås kostat pengar. Påslaget blir 4 000 kronor och billigaste flexi fuel-variant börjar på 172 000 kr. Miljödieseln kostar från 187 000 kr. Den som vill ha en kombi får lägga på ytterligare 5 000 kr. Som förut finns tre utrustningsnivåer. Basnivån kallas Trend. Ghia, med traditionell lyxkänsla, kostar
19 000 kr mer och lika mycket tar Ford för den sportigare Titanium-versionen.
Ford Focus
Pris: Från 220 000 kr.
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: Januari.
Mått, cm: L 434/ B 184/ H 150 cm
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel på två liter. Effekt 136 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 320 Nm vid 2 000 v/min.
Prestanda: 0-100 km/t på 9,3 sek. Toppfart 203 km/t.
Bränsleförbrukning, bl körning: 5,5 l/100 km. CO2-utsläpp. 144 g/km.
Konkurrenter: Peugeot 308, Citroën C4, Opel Astra, Mazda3, VW Golf m fl.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.