Under den senaste tiden har polisen i Växjö samlat in fakta, spanat med civila polisbilar och kartlagt en grupp på 48 rattfyllerister. "Vi var som fästingar på dem", säger en polis.
Många poliser känner en uppgivenhet över de rattfyllerister som gång på gång åker dit i trafikkontroller. Det skriver tidningen Motorföraren.
Projekt mot rattfylleri
Därför drog polisen i Växjö igång ett projekt med målet att de mest notoriska rattfylleristerna skulle söka vård för sitt missbruk.
Inledningsvis började polisen samla in fakta om personer som blivit dömda för rattfylleri.
Bland annat granskades uppgifter såsom körkort, arbetsgivare, arbetslöshet, ersättning från sjukförsäkring samt dagliga resor till arbete och affär.
Spaningsinsats
Sammanlagt omfattade kartläggningen 48 personer.
- Vi tog fram adresser och satte in civil bevakning på de berörda personerna samtidigt som vi genomförde slumpvisa rattfyllerikontroller. Vår spaning inriktades på när de satte sig bakom ratten, säger Michaela Hjelmberg, projektledare på Växjöpolisen.
"En del blev förvånade"
Polisen förklarade för rattfylleristerna att de skulle bli rapporterade om de inte sökte vård.
- En del av dem blev väldigt förvånade och undrade varför vi kontrollerade just dem. Vi var som fästingar på dem.
Polisarbetet krävde stora insatser och flexibla arbetstider, men resultatet blev att sex av rattfylleristerna bestämde sig för att söka vård.
Diskutera: Är det här rätt väg att gå för att komma till bukt med rattfylleriet?
Projekt mot rattfylleri
Därför drog polisen i Växjö igång ett projekt med målet att de mest notoriska rattfylleristerna skulle söka vård för sitt missbruk.
Inledningsvis började polisen samla in fakta om personer som blivit dömda för rattfylleri.
Bland annat granskades uppgifter såsom körkort, arbetsgivare, arbetslöshet, ersättning från sjukförsäkring samt dagliga resor till arbete och affär.
Spaningsinsats
Sammanlagt omfattade kartläggningen 48 personer.
- Vi tog fram adresser och satte in civil bevakning på de berörda personerna samtidigt som vi genomförde slumpvisa rattfyllerikontroller. Vår spaning inriktades på när de satte sig bakom ratten, säger Michaela Hjelmberg, projektledare på Växjöpolisen.
"En del blev förvånade"
Polisen förklarade för rattfylleristerna att de skulle bli rapporterade om de inte sökte vård.
- En del av dem blev väldigt förvånade och undrade varför vi kontrollerade just dem. Vi var som fästingar på dem.
Polisarbetet krävde stora insatser och flexibla arbetstider, men resultatet blev att sex av rattfylleristerna bestämde sig för att söka vård.
Diskutera: Är det här rätt väg att gå för att komma till bukt med rattfylleriet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Beslagta fordonet som används oavsett vem som äger det och kasta dem i finkan. Enkelt och bra.
Bra att polisen verkligen lägger ner tid på att få fast dom. Synd bara att det inte gjordes hårdare så dom blev av med körkort och bil på en gång, de har trots allt brutit mot lagen flera gånger som polisen spanat på dom.
Det är potentionella mördare som rullar omkring där ute. Jag håller med ovanstående, hur svårt kan det vara. Det ska kännas ordentligt både som inlåst och i plånboken.
Allt är ju inte svart eller vitt. Att vara så hängiven myndigheter tyder ju bara på en störning. Sverige bör anpassas till andra länder är min åsikt och höja den löjligt låga gränsen från 0.2 till 0.5.
Det är högst individuellt hur mycket olika personer tål. Sömniga personer som somnar bakom ratten är betydlig farligare större fara.
Låter som ett mycket bra projekt!Lösningen på sammhällsproblem i sverige är ofta hårdare lagstiftning,när problemet ofta är att gällande lagstiftning inte kontroleras.Till exempel sänkt promille från 0.5 till 0.2,obligatoriskt för polisen att göra 1000-tals nyckterhetskontroller.Detta skäl tid och resurser från verklig brottsbekämpning.En polis i jönköping sa till mig att "jag vet ett 10-tal alkoholister som kör varje dag men det saknas reurser till allt utom rutinarbete"
Sen har vi crack speed kokain tablett missbrukare som vid blandmissbruk av divesekemikalier kan bli helt hysteriska fartmonster på vägarna och tappa fattningen om tid och rum. Dom är inte att leka med på vägarna och betydligt farligare än någon som ätit middag med några vänner inkluderat 3st.stark en konjak och ett glas vin.
erfaren
erfaren:
Du kanske ska kolla på denna video, om du pallar, som sänds i Australien nu under julhelgen...säger allt om rattfylla.
http://www.youtube.com/watch?v=Z2mf8DtWWd8
Solstice, du verkar vara expert på det här med alkohol och bilkörning! Du har alldeles rätt när du skriver att det är högst individuellt hur man påverkas av alkohol men det är också fastslaget av riktiga experter att att en alkoholkoncentration över 0,2 promille försämrar människors förmåga att bl a köra bil på ett tryggt sätt, och det gäller alla människor. Den "löjligt" låga promillegränsen på 0,2 är det idag många länder som tittar på och som har planer på att sänka till. Flera länder har sänkt i ett första steg till 0,5 från 0,8 promille.
Noll alkoho/drogerl i trafiken ! Här kan vi inte hålla på o diskutera vem som tål vad o hur mycket. Då kan man inte överhuvud taget stävja detta otyg. Oavsett alkohol eller droger. För mig gäller att antingen så kör man, eller så dricker man. Kör man ändå när man druckit/drogat får man också ta konsekvenserna av sitt handlande, både kortsiktigt o långsiktigt. Hoppas att ingen blir ett offer p.g.a alkohol/droger i trafiken.
Solstice
Att alkohol raderar ut den sista gnuttan av ett eventuellt befintligt omdöme är ju allmänt känt.
Bör därför inte kombineras med framförande av någon typ av fordon.
Vissa bör överhuvudtaget inte visa sig ute bland folk, när dom druckit.
Så illa är det!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.