Skrotningspremie och fler laddstolpar är politiska satsningar som får tummen upp. Höjda skatter på bränsle och höjd fordonsskatt gillas inte.
Föga förvånande är det saker som gynnar bilisterna som föredras när de fick frågan om vilka politiska reformer som bör genomföras för att få en så hållbar omställning i av biltrafiken som möjligt. Det visar en undersökning bland drygt 800 personer som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av bilförmedlaren Kvdbil.
Mest gillade de tillfrågade tanken på att införa en skrotningspremie för bilar med höga utsläpp. 73 procent ställde sig positiva till denna reform.
– Det breda stödet tolkar jag som att det finns ett stort intresse för att byta ut sin gamla bil, om man bara får lite ekonomisk hjälp. Många tänker nog att premien kan användas som del av en kontantinsats för att köpa en nyare bil med lägre utsläpp, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
I början av 2020 inledde Trafikverket och regeringen arbetet med att undersöka om det skulle kunna införas en utbetalning till de som skrotar en äldre bil. Sverige har tidigare haft en statlig skrotningspremie, men den avskaffades 2007 och ersattes istället med producentansvar.
Andra miljöstrategier som fick bilisternas gillande i undersökningen var ekonomiskt stöd för att kunna bygga fler laddstationer för elbilar, samt sänkt skatt på drivmedel gjorda på förnybara råvaror, som HVO, biogas och etanol.
Vad bilägarna däremot inte vill se är höjd skatt på bensin och diesel. Inte heller gillade de idén på höjd fordonsskatt för bilar som drivs av fossila bränslen. Den första april i år skedde just det sistnämnda, då bonus/malus-systemet skärptes.
Mest gillade de tillfrågade tanken på att införa en skrotningspremie för bilar med höga utsläpp. 73 procent ställde sig positiva till denna reform.
– Det breda stödet tolkar jag som att det finns ett stort intresse för att byta ut sin gamla bil, om man bara får lite ekonomisk hjälp. Många tänker nog att premien kan användas som del av en kontantinsats för att köpa en nyare bil med lägre utsläpp, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
I början av 2020 inledde Trafikverket och regeringen arbetet med att undersöka om det skulle kunna införas en utbetalning till de som skrotar en äldre bil. Sverige har tidigare haft en statlig skrotningspremie, men den avskaffades 2007 och ersattes istället med producentansvar.
Andra miljöstrategier som fick bilisternas gillande i undersökningen var ekonomiskt stöd för att kunna bygga fler laddstationer för elbilar, samt sänkt skatt på drivmedel gjorda på förnybara råvaror, som HVO, biogas och etanol.
Vad bilägarna däremot inte vill se är höjd skatt på bensin och diesel. Inte heller gillade de idén på höjd fordonsskatt för bilar som drivs av fossila bränslen. Den första april i år skedde just det sistnämnda, då bonus/malus-systemet skärptes.
Miljöreformerna som bilisterna gillar:
- Skrotningspremier för bilar med höga utsläpp (73 %)
- Stöd så fler laddstolpar för elbilar byggs (71 %)
- Sänkt skatt på biodrivmedel (61 %)
- Ökade miljöbilspremier (55 %)
- Miljözoner och andra förbud mot biltrafik (38 %)
Miljöreformerna som bilisterna inte gillar:
- Höjd bensin- och dieselskatt (76 %)
- Höjda parkeringsavgifter i tätorter (75 %)
- Minskade infrastruktursatsningar (75 %)
- Höjd fordonsskatt för bilar som drivs på fossila bränslen (66 %)
-
Fler och/eller höjda trängselskatter (62 %)
Källa: Kvdbil
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.