Från och med årsskiftet kommer obetalda vägtrafikregisteravgifter att skickas vidare till Kronofogden.
För de flesta fordonsägare är vägtrafikregisteravgiften inte något större huvudbry, det är 60 kronor som betalas med fordonsskatten varje år. De som står som ägare till avställda fordon däremot får en separat räkning på dessa 60 kronor och många väljer att inte betala den, då får man en påminnelse och en räkning på ytterligare 50 kronor. Betalar man inte heller den räkningen så händer ingenting.
Detta innebär i dag ett inkomstbortfall på över 25 miljoner kronor om året för Transportstyrelsen.
– Fordonsägare som konsekvent struntar i att göra rätt för sig riskerar att underminera allmänhetens förtroende för systemet. Att några inte betalar innebär tyvärr högre kostnader för alla andra. Därför ser vi det som nödvändigt med förändring, säger Anders Larsson, direktör för fordonsregistrerings och ärendestödsavdelningen på Transportstyrelsen.
En effekt som Transportstyrelsen hoppas uppnå med beslutet är att fler ska avregistrera fordon som inte längre finns kvar. Det kan till exempel handla om bilar som exporterats, folkracebilar eller släp som byggts om till traktorsläp. Transportstyrelsen kommer att kräva en del avgifter retroaktivt, men exakt hur långt tillbaka i tiden är inte klart ännu.
– Vi kommer skicka ut påminnelser på gamla obetalda vägtrafikregisteravgifter under våren, men jag uppmanar de som inte betalt avgifterna att redan nu ta hand om problemet. Det går bra att kontakta vår kundtjänst för att få hjälp med frågan, säger Anders Larsson.
Diskutera: Är det rätt att skärpa reglerna?
Detta innebär i dag ett inkomstbortfall på över 25 miljoner kronor om året för Transportstyrelsen.
– Fordonsägare som konsekvent struntar i att göra rätt för sig riskerar att underminera allmänhetens förtroende för systemet. Att några inte betalar innebär tyvärr högre kostnader för alla andra. Därför ser vi det som nödvändigt med förändring, säger Anders Larsson, direktör för fordonsregistrerings och ärendestödsavdelningen på Transportstyrelsen.
En effekt som Transportstyrelsen hoppas uppnå med beslutet är att fler ska avregistrera fordon som inte längre finns kvar. Det kan till exempel handla om bilar som exporterats, folkracebilar eller släp som byggts om till traktorsläp. Transportstyrelsen kommer att kräva en del avgifter retroaktivt, men exakt hur långt tillbaka i tiden är inte klart ännu.
– Vi kommer skicka ut påminnelser på gamla obetalda vägtrafikregisteravgifter under våren, men jag uppmanar de som inte betalt avgifterna att redan nu ta hand om problemet. Det går bra att kontakta vår kundtjänst för att få hjälp med frågan, säger Anders Larsson.
Diskutera: Är det rätt att skärpa reglerna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dä va många bilar som är avställda.
Hål i huvet! Varför har man inte gjort detta tidigare - våra skattepengar!
Att avregistrera fordon som inte finns kvar är väl i praktiken omöjligt, eller?
Min gissning är att mååånga av dessa avställda åk "ägs" av personer som inte har några oficiella tillgångar
och det kommer att kosta mer än det smakar att driva in dessa småslantar
Har en bil ståendes som jag ställde av för drygt 20 år sedan, fick påminnelse plus straffavgift och blev lite häpen.
Har haft 3 bilar sedan den reliken rullade på vägarna, har den som ett avskräckande exempel för inbrottstjuvar när ingen är hemma, putsar den ibland så att den ser hyfsad ut, men undertill är den sönderrostad.
Får väl frakta den till Körrgårn om det kommer fler avier.
JvD:s Inlägg 4 är ganska dumt. 60:- om året för att fortsätta äga sin bil utan att skrota den lär knappast försätta ägaren i konkurs.
Som jag skrev i inlägg 5, om man inte har nån bil, nån regskylt, regbevis el. nåt sådant hur gör man då för att skrota nåt som inte finns. Vad jag vet går det inte.
Jag har en bil jag inte är ägare till, så jag har inte kunnat köra det till skroten.
Nu kanske ägaren får tummen ur och fixar så jag kan skrota.
Det är bra, rensa ut allt gammalt skrot som bara står eller kanske inte finns kvar. Ordning krävs för att öka tilltron för "systemet"! Av just den anledningen är jag förundrad över ett annat fenomen - varför inget görs åt alla de "målvakter" som är registrerade ägare till tusentals bilar och aldrig betalar P-böter. I de flesta andra länder klarar man detta problem galant genom att "klampa" bilen eller transportera bort den så att ägaren tvingas lösa ut den mot innestående skuld.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.