Nästa artikel
Tuffare avgasregler för personbilar
Nyheter

Tuffare avgasregler för personbilar

Publicerad 27 februari 2014 (uppdaterad 28 februari 2014)
EU-parlamentet har röstat ja till begränsningar i koldioxidutsläpp från personbilar. Inom några år ska nytillverkade bilar släppa ut max 95 gram per kilometer.

För några dagar sedan blev det klart att tillverkarnas bilproduktion år 2020 ska ha ett genomsnittligt utsläppsvärde på max 95 gram per kilometer.

Det ska också bli extra fördelaktigt att tillverka extra utsläppssnåla bilar, som laddhybrider och elbilar. Genom att få så kallade ”superkrediter”, kan biltillverkarna räkna dessa bilar dubbelt och därmed minska sitt genomsnittsvärde.

Därför kommer troligtvis tillverkare av stora sport- och lyxbilar att bredda sitt modellprogram ytterligare till att även innefatta småbilar. Om biltillverkarna misslyckas med målen måste de betala böter motsvarande varje gram utsläpp per kilometer som överstiger kraven.

 – Målet på 95 gram skulle spara 15 miljoner ton koldioxidutsläpp varje år, säger tyske kristdemokraten Tomas Ullner som lett parlamentets arbete med lagen. Han berättar dessutom att testerna av utsläpp ska bli mer korrekta. Som Vi Bilägare tidigare har rapporterat har biltillverkarna genom kryphål kunnat få fram lägre utsläppssiffror än i verkligheten, men detta ska stoppas med en ny körcykel som FN arbetar med att ta fram.

Men EU-omröstningen om koldioxidutsläppen har fått kritik, bland annat för att processen varit så långdragen. Redan 2008 var man överens om utsläppsgränsen, men den tyska regeringen utövade starka påtryckningar som gjorde att omröstningen förhalades. Detta efter att Tysklands förbundskansler Angela Merkels parti mottagit miljonbidrag från bilindustrin.

Kompromissen mellan EU och Tyskland blev att det räcker om 95 procent om bilflottan klarar målet år 2020, men år 2021 ska åtagandet vara 100 procent.

– Målen har urholkats kraftigt. Den lobbyverksamhet som den tyska bilindustrin med understöd av tyska regeringen ägnat sig åt har kvalificerat dem för att hamna i domstol för mutbrott, säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för miljöpartiet.

Diskutera: Vad tror du att den nya lagen kommer att innebära för bilindustrin?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-27 14:47
true believer

Precis vad Raphael skrev i ett annat inlägg, tyskland motarbetar utsläppsmålen bojkotta tyska bilar!

#2 • Uppdaterat: 2014-02-27 14:49
hultarn

Skrattretande att läsa vad en tysk politiker säger om utsläpp. Vilket land är det som kraftigt ökar användning av fossila bränslen för produktion av el?
Bara kolkraftverken i Tyskland kommer att släppa ut 81,4 miljoner ton koldioxid.

Det är bara trams med de 95 grammen, så länge man har testrutiner som passar lab och inte verklighet. Får hoppas att de nya rutinerna kommer snabbt.

#3 • Uppdaterat: 2014-02-27 15:24
Reverend Benny

Finns ju redan bilar idag som möter dessa krav på pappret, så känns som målet är lite väl "lätt" att uppnå.

Att tillverkare får "böter" spelar nog ingen roll då den som vill ha en fet sportbil ofta kan betala för sig. Det blir bara att öka priset lite så är ju dessa böter betalda.

#4 • Uppdaterat: 2014-02-27 16:45
Raphael

Ja vi kan enkelt konstatera att den tyska bilindustrin och den tyska regeringen helt klart har kopplingar till varandra, så detta om "fri marknad" är en illusion. Den tyska bilindustrin påverkar den tyska regeringen och försöker styra EU:s miljöpolitik så att tyskarna kan fortsätta producera sina miljöfarliga bilar. Jag säger det igen - bojkotta tysk bilindustri och använd din makt som konsument att säga nej till att tyskarna vill fortsätta förpesta luften.

#5 • Uppdaterat: 2014-02-27 16:47
Mythbuster

Hultar, odla inte vidare på myten att Tyskland ökar koleldandet. Det är inte sant. Faktum är att de har minskat till nästan hälften mot 80 talet. Sen har minskningen avtagit och planat ut men någon ökning är det inte tal om. Däremot släpper en tysk ut ungefär 50% mer CO2/capita än medelsvensken. Beror främst på energianvändning men då talar vi även om gas för uppvärmning, industrins användning och fossilbaserad uppvärmning.

#6 • Uppdaterat: 2014-02-27 17:23
hultarn

Mythbuster: Jag sa inget om koleldande, jag sa fossila bränslen.
Men: som ett av få länder i Europa ökade Tysklands koldioxidutsläpp mellan 2011 och 2012, från 917 miljoner ton till 931, en ökning på 1,6 procent.
Bara ökningen på 14 miljoner ton motsvarar mer än en fjärdedel (!) av hela Sveriges koldioxidutsläpp.
Tysland planerar 13 nya kolkraftverk och 19 nya gasanläggningar, det lär inte minska utsläppen...

I dagsläget släpper man ut 500 gram CO2 per producerad kWh. I Sverige ligger vi på 40 gram som är världsrekord som vi delar med Schweiz..

#7 • Uppdaterat: 2014-02-27 22:10
MickeAn

Det är intressant att se hur ordval och placering av årtal i stycken kan påverka hur man läser och tolkar en text. Jag spårade besluten och ryktena bakåt genom tidsbegränsade internetsökningar för att se om det gick att få en någorlunda objektiv bild av vad som egentligen hänt.

Så här får jag historien att bli.
2008/2009 togs beslut om 130 g/km gränsen till 2015. Där indikerades också målet 95 g/km till 2020. Där angavs också att målet skulle bekräftas eller revideras senast 2016.

Juli 2012 bekräftar Kommissionen 95g/km-gränsen till 2020. Parlamentsbeslut skall förberedas av relevanta parlamentsinstanser.

Hösten 2012/Våren 2013 tas beslutsunderlag fram och i slutet av april/början av maj röstar the Environment Committee of the European Parliament fram ett färdigt beslutsunderlag för Parlamentet. 95g/km till 2020. Superkredit för bilar under 50g/km med multipliceringsfaktor 1,5 under åren 2020-2023.

Under våren 2013 anger Volkswagen att de stödjer och strävar efter målet 95g/km till 2020. (Andra biltillverkare kanske också går ut officiellt och säger samma sak vid denna tidpunkt när det är klart hur beslutsunderlaget ser ut - jag råkade stöta på VW:s uttalande många gånger men såg inte något annat företags uttalande).

Allt var klart för slutomröstning i Juni 2013.
Merkel bromsar i sista sekund frågan. Daimler, BMW, Renault och PSA lobbar för att stoppa beslutet. En del är förvånade över Renaults och PSAs stöd för blockeringen och Daimler och BMW ryktas påverka Renault respektive PSA. Tysklands förslag 80% uppfyllelse av 95g/km till 2020 och stegvis uppfyllelse till 100% år 2024.

Förhalning av Tyskland (och några länder till) under hösten.

Dec 2013 färdigförhandlat igen. 100% 95g/km till 2020 blir 95% 95g/km till 2020 och 100% till 2021. Superkrediten blir fallande skala istället som börjar högre och faller ned till lägre. a car emitting less than 50g/km will count as 2 passenger cars in 2020, 1.67 passenger cars in 2021, 1.33 passenger cars in 2022, and 1 passenger car in 2023.

Det nya beslutet har i mina ögon blivit snällare i början men tuffare till 2023 - eller?
Den relevanta förseningen var från sommaren 2013 till dags datum - båda datum långt innan gränsen 2020 infaller.

Oavsett vad var det inget snyggt utspel som tyska regeringen och BMW o Daimler körde sommaren/hösten 2013. Vad jag inte förstår är varför de lät allt förberedas i sakta mak och sedan reagera så kraftigt när allt var fullständigt klart för beslut.

Om Renault och PSA också ville blockera eller om de blev "tvingade" av sina partners Daimler eller BMW har nog ingen utomstående info om. Jag har inte hittat någon officiell ståndpunkt från Renault eller PSA dessförinnan (kan vara gömd på franska) och säger därför inte mer än att jag har viss förståelse för att rykten gick.

#8 • Uppdaterat: 2014-02-27 23:39
Mythbuster

hultarn. Vi har olika data. De data jag har är från energisektorn. Dvs inte jorbruk m.m. Då ökade precis som du skriver CO2 i Tyskland 2012 mot 2011. I energisektorn var det 1,3 %. Men 2012 var också den fjärde lägsta nivån sedan 1965. Endas 2012, 2011 och 2009 var lägre. Är altså en tydlig trend nedåt och 21% lägre än 1990. Faktisk något bättre än vad Sverige har lyckats med under samma tid. De nya kolkraftverken som planeraras är för att ersätta äldre kraftverk. Totala mängden kol kommer minska (men tyvärr inte upphöra). Altså inte frågan om att bygga ut utan ersätta gamla/dåliga verk. När det gäller de andra fosila bränslerna så minskar faktiskt alla dessa. Endast det förnybara ökar i Tyskland.
Till sist. Norge leder faktiskt ligan med lågt CO2/kWh i elproduktion.

Med detta vill jag inte påstå att Tyskland är bäst eller ens bra i klassen. Men vi skall sluta säga att de går åt fel håll. För det är helt enkelt inte sant. Men vist kan det göras mer. Så även i Sverige men då främst innom industrin och jordbruket.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.