Nästa artikel
Hård Saabkritik mot Reinfeldt
Nyheter

Hård Saabkritik mot Reinfeldt

Publicerad 29 juni 2011 (uppdaterad 30 juni 2011)
Reinfeldt sätter käppar i hjulen för Saab Automobile. Nu kritiseras stadsministern av Västsvenska Handelskammaren.

På tisdagen hänvisade Fredrik Reinfeldt till Riksgälden på frågan om regeringen motsätter sig den ryske affärsmannen Vladimir Antonov som ny ägare i krisdrabbade Saab.

Uttalandet har rört upp starka känslor hos Västsvenska Handelskammaren, en organisation som företräder 2 600 företag i Västra Götaland.

– Det är svårt att begripa varför regeringen skjuter frågan ifrån sig, säger vd Johan Trouvé. GM har godkänt Antonov och Riksgälden har godkänt Antonov. Det är mycket märkligt att Fredrik Reinfeldt återigen hänvisar till Riksgälden som inte längre arbetar med frågan.

Johan Trouvé menar att den ryske affärsmannen tillsammans med kinesiska företagen Pang Da och Youngman kan utgöra en stark ägargrupp.

– Om Antonov tillåts komma in som ägare kan förtroendet för Saab bland kunder och leverantörer stiga. Regeringen upprepar att det är upp till marknaden att lösa problemet, vilket är korrekt. Men så länge regeringen hindrar marknaden från att göra det så håller inte det resonemanget, säger Trouvé.

Förutom regeringen måste även Europeiska investeringsbanken godkänna en ny ägare.

Diskutera: Gör regeringen tillräckligt för att rädda Saab?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-06-29 18:20
Roy J

Det verkar som att regeringen helst vill släppa hela frågan istället för att ta sitt ansvar.

#2 • Uppdaterat: 2011-06-29 18:46
Erik N

Reinfeldt ser bekymrad ut, för att han (och regeringen) vill helst slippa att Saab existerar. När det är tid för nästa riksdagsval...

#3 • Uppdaterat: 2011-06-29 22:16
janke1

Att man inte vet om att riksgälden och gm har godkänt antonov för över 2 månader sen bevisar ju bara att dom inte engarerar sig ett dugg.Våran framgångsrika industri alltid har varit väldigt uppbackad av våra vänsteregeringar utan dom hade antagligen varken saab eller volvo funnits inga inhemskat byggda flygplan flugit m,m

#4 • Uppdaterat: 2011-06-29 22:21
lillstefan (ej verifierad)

janke1: Det är EIB som ska godgänna ryssen, inte regeringen. Sedan måste jag få fråga (det blir samma diskutioner till olika artiklar, jag vet), ni som tycker att regeringen är passiv, kom gärna med lite förslag vad de ska göra.

Dessutom janke: Vad är det som säger att Volvo inte hade funnits idag om vi haft västerregeringar färre gånger?

#5 • Uppdaterat: 2011-06-29 22:39
Rustan Werling

Om vi ska ta ett annat utlandsägt företag som av många upplevs som svenskt, nämligen IKEA, så saknas det minsann inte politiskt smörjmedel. Det fullständigt kryllar av ambassadtjänstemän och handelsattacheér så fort dom öppnar någon ny lada i Långtbortistan.

Ingen ska försöka inbilla mig att hela processen med Antonovs ägande och EIBs godkännande inte hade kunnat påskyndats av regeringen.

#6 • Uppdaterat: 2024-10-14 13:43
Gäst (ej verifierad)

Janke1 - Ägarförändringar kräver godkännande av 4 parter: Riksgälden, regeringen, GM och EIB. Det är vad jag hört på nyheterna i två månader. Regeringen har envist valt att inget säga och EIB tiger. All skuld ligger på dem.

Regeringen ska inte lägga en krona i fabriker, men de är däremot skyldiga att göra sitt yttersta för att skapa bra förutsättningar för industriell verksamhet. Det gör de inte nu. De är passiva.

#7 • Uppdaterat: 2011-06-29 23:54
Nithin

Det är en blå regering...

Och grilla dem för något som är relevant..

Typ, utfallet av privatiseringen av elmarknaden...

SAAB... Lägg ner.

#8 • Uppdaterat: 2011-06-30 00:25
Roger Skagerström

Frågan är vad regeringen har för ansvar? Det är ett privat företag. Regeringen har väl redan gjort det de ska för länge sedan. Och de, till skillnad från Saab-fansen, kanske inser var det bär hän.

Ett företag som gått så extremt dåligt i alla år kommer inte mirakulöst att börja gå bra. De kommer på sin höjd halta sig fram till nästa ekonomiska smäll kommer, då hamnar de återigen i samma sits.

Visst vore det kul om Saab klarade sig, men som det ser ut ut så är det ju bara nödlösningar på nödlösningar.

Att staten och Ikea kommer bra överens har nog mest att göra med att Ikea är en framgångssaga utan dess like. Till skillnad från Saab.

#9 • Uppdaterat: 2011-06-30 01:53
Erik N

Sammanfattning:

Svenska regeringens högsta önskan, är att Saab är borta ur bilden (som störningsmoment) före nästa riksdagsval!

Se inslaget mellan 11:30 och 16:00 på detta program:
http://svtplay.se/v/2466399/aktuellt/28_6_21_00?-
cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,2466399/sb,p102536,1,f,-1

Så kan ni se att regeringen medvetet stoppade Antonov redan 2009, genom att förse GM med felaktig information!

Vilket innebar att Saab fick börja sin nya tillvaro med en alldeles för tunn plånbok (minst en miljard för lite).

Saab hade inte råd med reklam & marknadsföring, speciellt i USA. Där det finns en grundregel för att sälja bilar! "Syns Du Inte, Så Finns Du Inte!" Saab hade trots en hyfsad säljorganisation, inte råd att marknadsföra sina produkter. Vilket ledde till alldeles för få sålda bilar 2010! Knappt 32 000 st. istället för beräknade 60 000 st.

Slutsats = P.g.a. vår Svenska regering!

P.S. Victor Muller lyckas åstadkomma mer på en vecka, än vad Fredrik Reinfeldt gör på ett år!

#a • Uppdaterat: 2011-06-30 08:23
Rustan Werling

"Ett företag som gått så extremt dåligt i alla år kommer inte mirakulöst att börja gå bra."

Det är en ekonomisk teori som inte har någon förankring i verkligheten. Historien är proppfull av företag som gått dåligt för att sedan gå bra. Det historiska ekonomiska utfallet har nämligen inga som helst kopplingar till det det framtida ekonomiska utfallet per automatik.

"Att staten och Ikea kommer bra överens har nog mest att göra med att Ikea är en framgångssaga utan dess like."

Du menar att regeringen bara finns till hand för de historiskt sett framgångsrika företagen? Vilken stjärnsmäll för de mellanstora och nystartade företagen. Jag trodde faktiskt att regeringen skulle jobba för HELA näringslivet och inte bara vissa utvalda företag där de kan stå och sola sig i glansen av andras framgång.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.