Teslachefen Elon Musk har varit på besök vid märkets nya fabrik utanför Berlin. Där bygger Tesla en jätteanläggning som ska avlasta de övriga fabrikerna med tillverkning av bilar och batterier.
I samband med besöket passade Elon Musk på att träffa tyska politiker och han hann även med ett möte med Volkswagens koncernchef Herbert Diess. Han visade upp nya Volkswagen ID 3 på en liten flygplats där Elon Musk fick provköra.
Teslachefen passade också på att inspektera den nya suv-modellen Volkswagen ID 4 som ska börja säljas senare i år.
”Tack för besöket, Elon!”, skrev Herbert Diess senare på Linkedin, där han avslöjade att Teslachefen var besviken på kraften i Volkswagen ID 3 i högre hastigheter. Herbert Diess förklarade att det inte är någon sportbil och att Elon Musk är välkommen att provköra Porsche Taycan nästa gång.
Teslachefen frågade om batteristorleken, kommenterade styrningen och undrade om det finns någon filhållningsassistans. Du kan se filmen från provkörningen här.
– Ja, vi har typiskt tysk filhållningsassistans och nödbromssystem som är toppmoderna. Filhållningen fungerar riktigt bra, förklarade Herbert Diess, som också skriver att han ”ser fram emot nästa möte”.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kul när topparna tar del av varandras erfarenheter.
Lite Off topic, men en av de bästa reklamfilmerna som gjorts är BMW:s "free at last" där Mercedeschefen Dieter Zetsche avtackas, och när han kommer hem i sin Merca så byter han (såklart) till sin BMW som står där.
Klockren hyllning till en respekterad konkurrent, med en skön twist på slutet.
https://feber.se/bil/bmw-tackar-mercedes-chefen-dieter-zetsche/397533/
Finns knappast någon biltillverkare som inte har stenkoll på konkurrenterna. Vanligtvis är intressanta modeller körda och dissekerade till minsta mutter innan de har funnits ute på marknaden.
En allians mellan VAG och Tesla skulle vara i det närmaste oslagbar. De kompletterar varandra väl. VAG har stor erfarenhet av storskalig produktion och Tesla har en del kunnande inom programmering som VAG verkar sakna.
Elon Musk gnuggar händerna. Detta är precis det han vill med Tesla. Att alla andra går över till elbilstillverkning.
Klart att han klagade på prestandan. Tyskarna håller ner den för att kunna ta betalt av dem som vill ha snabbare bilar. Porsche säljer bättre om ID3 är långsammare än en Taycan. Mercedes säljer fler AMG om hybriderna hålls i korta tyglar. Så nu är en Mercedes GLE laddhybrid långsammare än en Toyota RAV4 laddhybrid. Tyskarna försöker tjäna sköna pengar men de får allt snart ge sig. Kul att köra en Mercedes SUV för 735 000 kronor och bli ifrån åkt av en 200 000 billigare Toyota RAV4 - Not.
Finns ingen anledning till att ha vettlösa prestanda när man sitter i en bilkö med snitthastighet på 5 km/t.
Vettlös prestanda kommer man att sätta stop gör med lag ännu i framtiden för det kommer att orsaka olyckor, det spår jag. Det är endast ”barn” som anser sej behöva vettlös prestanda, dom borde bli vuxna och ta sitt ansvar i stället.
Jodå, jag är ett 65 år gammalt "barn" som är glad för de "vettlösa" prestanda i min Tesla. Som jag ser som en säkerhetsaspekt. Inga problem att klara en omkörning utan att sitta med hjärtat i halsgropen varje gång. Och det går faktiskt att köra helt lagligt med bilen. Det har jag också försökt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.