Andy Rietschel, Elvis Cheng, Mikael Nääs och Magnus Wenger på Xpeng inviger den nya visningslokalen.

Nästa artikel
Här öppnar Xpengs första ”upplevelsecenter” i Sverige
Nyheter

Här öppnar Xpengs första ”upplevelsecenter” i Sverige

Publicerad 11 februari 2022 (uppdaterad 11 februari 2022)

Andy Rietschel, Elvis Cheng, Mikael Nääs och Magnus Wenger på Xpeng inviger den nya visningslokalen.

Kinesiska Xpeng har invigt en ny visningslokal norr om Stockholm. Nu siktar märket på att locka köpare från bland andra Tesla och Polestar.

Under fredagen öppnade kinesiska Xpeng märkets första ”upplevelsecenter” i Sverige. Visningslokalen ligger i shoppinggallerian Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm.

Norge var visserligen först ut i märkets europeiska expansionsplan, men Xpeng ska nu även börja säljas i Sverige, Danmark och Nederländerna. På den svenska marknaden står det klart att Xpeng ska säljas hos Bilia.

I visningslokalen i Mall of Scandinavia finns produktrådgivare som kan svara på frågor och möjlighet att beställa en bil digitalt. Däremot finns ännu ingen officiell prislapp för modellerna.

– Vi är mycket glada över att öppna vår första egendrivna butik i Sverige. Öppnandet innebär en milstolpe i Xpengs ambition att växa och expandera i Europa, där vi vill introducera våra smarta elbilar, säger Leon He, vice vd för Xpeng.

Xpeng ska lansera flera suvar, men först ut vid Sverigepremiären är sedanmodellen P5 (i vitt). Den gröna Xpeng P7 Wing Edition har uppseendeväckande ”Lamborghinidörrar”.

Två modeller

Vid öppnandet finns sedanmodellerna Xpeng P5 och P7 Wing Edition på plats. Xpeng P5 har 208 hk, accelererar till 100 km/tim på 7,5 sekunder och finns i Kina med tre olika batteripaket.

Mest uppseendeväckande är bilens ”baksätesbio” där en enorm bioduk kan fällas ned. Xpeng P5 har även märkets egenutvecklade assistanssystem som kallas Xpilot.

Xpeng P7 Wing Edition är en specialversion av den större modellen P7 med uppfällbara ”saxdörrar”. Den verkar inte vara Sverigeaktuell. Xpeng P7 säljs även i ”vanlig” version i Norge utan saxdörrar. Den är snabbare och starkare än P5 och har dessutom fyrhjulsdrift och längre räckvidd.

Bilarna som visades upp under fredagen har kinesiska specifikationer som kan komma att ändras innan modellerna lanseras i Sverige. En detalj som gärna får uppdateras är snabbladdningseffekten på beskedliga 80 kW – långsammare än nästan alla andra nya elbilar.

Priser och lanseringsdatum för Xpengs nya modeller ska följa senare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (40)

  • 14 februari 2022 Vad som missas lite här, det…
  • 14 februari 2022 MC Ja, men ni pratar ändå om…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.