Nya XC90 monteras i Torslanda, en bilmodell som troligtvis också kommer att tillverkas i nya USA-fabriken.
Tidigare har Vi Bilägare berättat om Volvos planer på en fabrik i USA. Nu är det bestämt att den hamnar i delstaten South Carolina.
Fabriken som kommer att ligga i Berkeley County nära Charleston ska sysselsätta drygt 4 000 arbetare. De första färdigbyggda bilarna beräknas att rulla från produktionslinan under 2018 och man räknar med att kunna producera 100 000 bilar om året
I och med satsningen i USA har Volvo bilfabriker på tre kontinenter; sedan tidigare finns de i Torslanda i Göteborg, Ghent i Belgien, samt kinesiska Chengdu.
Diskutera: Är Volvos satsning på USA en bra idé?
I och med satsningen i USA har Volvo bilfabriker på tre kontinenter; sedan tidigare finns de i Torslanda i Göteborg, Ghent i Belgien, samt kinesiska Chengdu.
Diskutera: Är Volvos satsning på USA en bra idé?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Efter att ha provkört nya XC 90 så är jag övertygad om succen. Om de inte bygger kommer de att tappa för mycket av marknaden. Go Volvo GO!
Ska den inte byggas hemma i Kina?
Vad som missas i artikeln är att Volvo även har en fabrik i kinesiska Daqing.
@hullsjön
Hade du läst artikeln (på en sådär 7-8 rader) hade du noterat att de har en fabrik i Chengdu.
I övrigt bygger man den ju även i Göteborg, till alla Svenskars glädje naturligtvis.
För bara någon vecka sedan startade man ett nytt nattskift i Torslandafabriken och anställde X-tusen personer.
Du förstår att Volvo står för åtskilliga tiotusentals arbetstillfällen i Sverige va? Om inte hundratusentals, om man ska titta riktigt långt bak i leden.
Volvo har skapat en bil som fått otroliga recensioner världen över. Volvo från lilla Sverige.
Att majoritetsägaren i bolaget är Kines är ointressant. Det är business. Aktier. Alla förknippar Volvo med Sverige. Ungefär som IKEA, fastän de har huvudägandet i diverse stiftelser på alla möjliga skatteparadis.
Var lite stolt förbövelen.
Vad gör Volvo mer svensk än andra bilar nu för tiden? Inte betalar de in några skattekronor mer än andra märken. Volvo har alltid enligt svenska journalister byggt världens bästa bilar, men alla andra journalister har bara inte förstått det. Men om de vore så bra tror jag de sålde betydligt fler bilar. Sanningen är nog så att Volvo inte är bland de bättre bilmärkena.
@ hullsjön
Man tillverkar mängder med bilar i Sverige och står för tio- eller hundratusentals arbetstillfällen i alla led I SVERIGE. Man har sin utvecklingsbas i Göteborg, där nya SPA-plattformen utformats vilken alla nya bilar de släpper kommande år ska baseras på. Huvudkontor, VD och ledning huserar i Sverige. Osv, osv, osv.....
Bara ett par exempel som gör Volvo väldigt mycket mer Svenskt än alla andra bilmärken. Fast du har förstås exempel på andra bilmärken som arbetar på samma sätt i Sverige?
Vad det gäller skatter är det komplicerat när det kommer till bolagsskatter för multinationella bolag. Det finns internationella regler från OECD att förhålla sig till och Volvo följer dem naturligtvis. Mängder med storbolag i Sverige betalar ingen eller väldigt lite skatt i Sverige. Är du intresserad i ämnet kan ju Googla. Indirekt står Volvo dock för åtskilliga miljarder i form av alla de skatter de anställda betalar på sina löner från Volvo. Dessutom betalar man pensioner och sociala avgifter.
Vidare verkar du helt ha missat den mycket eminenta kritik nya XC90 fått världen över. Läser du biltidningar eller hatar du bara Volvo i största allmänhet? Har du helt missat att nya XC90, utvecklad i Sverige, fått extremt bra recensioner av biljournalister världen över? Du kanske känner till att det var ca 700 biljournalister från världens alla hörn i Sthlm när den premiärvisades? (=Intresset för Volvo är mycket stort)
Jag är ingen Volvofanatiker ut i fingerspetsarna, men jag vet betydligt bättre än att hata något man uppenbarligen inte vet något om. Vare sig det gäller bilar eller skatteregler. Det rimmar dåligt.
Som sagt, var lite stolt för bövelen. Förstår ärligt talat inte hur man inte kan vara det? Vad har Sverige att vara stolta över idag? Vi bör måna om det lilla vi har och kan stoltsera med.
Skalman1, var inte Volvo bättre förr. Då byggde man bilar åt folket, idag åt de rika som har råd. Funktionaliteten har blivit mycket sämre, se bara modeller som S60/V60/XC60 ... alla dessa är väldigt opraktiska. Jag har aldrig ägt en Volvo och aldrig känt att jag missat något. Jag kan dock erkänna att jag tycker V70 är en bra bil, bra stolar och bra komfort och den lastar mycket. S60/V60 är skön att köra, men där slutar också allt. Volvo bygger tunga och törstiga bilar trots bra motorteknik. Säkerheten ligger på topp, och så har det alltid varit.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.