Volvo gör extrema krocktester med räddningstjänsten. Med lyftkran släpps bilar rakt ner i backen för att efterlikna kraftiga kollisioner.
Volvo Cars i Sverige har utfört sitt mest extrema krocktest hittills. Tio av deras bilar hissades upp med lyftkran för att sedan släppas 30 meter ner i backen. Sedan gick räddningstjänsten loss på de kraschade vraken för att träna och finslipa sina metoder i att rädda personer ur krockade bilar.
– Normalt genomför vi bara krocktester i laboratoriet, så det här var första gången vi släppte bilarna från en kran, säger Håkan Gustafson, senior utredare vid Volvo Cars team för forskning kring trafikolyckor. Han fortsätter:
– Vi visste att vi skulle se extrema deformationer efter testet, och vi gjorde detta för att ge räddningsteamet en verklig utmaning att arbeta med.
– Normalt genomför vi bara krocktester i laboratoriet, så det här var första gången vi släppte bilarna från en kran, säger Håkan Gustafson, senior utredare vid Volvo Cars team för forskning kring trafikolyckor. Han fortsätter:
– Vi visste att vi skulle se extrema deformationer efter testet, och vi gjorde detta för att ge räddningsteamet en verklig utmaning att arbeta med.
Kraschsättet skulle likna de mest extrema olyckorna i hög hastighet där de inblandade ofta blir allvarligt skadade, till exempel singelolyckor, krock mellan personbil och lastbil eller påkörningsolyckor från sidan med hög krockenergi.
Räddningstjänsten använder ofta gamla bilar från skroten som träningsfordon och Volvo Cars menar att det är bättre att träna på nya bilar med helt annan hållfasthet och utformning av säkerhetsbur än de som byggdes för 20 år sedan.
I krocktestet från lyftkran fick räddningstjänsten chans att finkalibrera sina metoder med hydrauliska räddningsverktyg där de under tidspress klipper eller bänder upp bilen.
Resultaten från krocktesterna kommer att publiceras i en forskningsrapport riktad till räddningspersonal.
Räddningstjänsten använder ofta gamla bilar från skroten som träningsfordon och Volvo Cars menar att det är bättre att träna på nya bilar med helt annan hållfasthet och utformning av säkerhetsbur än de som byggdes för 20 år sedan.
I krocktestet från lyftkran fick räddningstjänsten chans att finkalibrera sina metoder med hydrauliska räddningsverktyg där de under tidspress klipper eller bänder upp bilen.
Resultaten från krocktesterna kommer att publiceras i en forskningsrapport riktad till räddningspersonal.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.