Satsar på eldrift och prenumerationer – och skippar bilmässa.
Volvo har presenterat sin strategi och sina målsättningar för de kommande sju åren. 2025 siktar de på att hälften av bilarna som säljs ska vara elbilar. Dessutom ska hälften av försäljningen utgöras av prenumerationer på bilar, det som idag heter Care by Volvo.
– Våra kunders behov förändras snabbt. Det betyder att Volvo också förändrar sig fort. Dessa initiativ kommer hjälpa till att skifta Volvo från att ha vara ett rent bilföretag till att bli en leverantör av kundtjänster, säger Volvos vd, Håkan Samuelsson.
– Våra kunders behov förändras snabbt. Det betyder att Volvo också förändrar sig fort. Dessa initiativ kommer hjälpa till att skifta Volvo från att ha vara ett rent bilföretag till att bli en leverantör av kundtjänster, säger Volvos vd, Håkan Samuelsson.
Som ett led i detta vill Volvo styra bort från bilindustrins traditionella evenemang. XC40 presenterades till exempel vid en modemässa i Italien och V60 hade sin premiär i en villaförort till Stockholm i vintras. Volvo berättar att de inte kommer att närvara vid bilsalongen i Genève 2019.
– Vi måste skräddarsy vår kommunikation utifrån hur alternativen kompletterar vårt budskap, timingen och typen av teknik som vi presenterar, säger Björn Annwall på Volvos strategi- och varumärkesavdelning. Han fortsätter:
– Vi säger inte att vi aldrig mer kommer att närvara vid bilmässor. Vi räknar med att branschevenemang som bilsalongen i Genève kommer att fortsätta utvecklas och vi kommer att återvända i framtiden.
Volvo tänker också utveckla sina samarbeten och lönsamheten kring autonoma taxitjänster. De bidrar till exempel till ett projekt med samåkningsföretaget Uber som testar autonoma XC90 i USA.
Sedan tidigare har man kommunicerat att alla nya bilmodeller som lanseras från och med 2019 kommer att vara elektrifierade på något sätt, antingen som bensindrivna mildhybrider, laddhybrider med bensin eller renodlade elbilar. Håkan Samuelsson har sagt att Volvo inte tänker utveckla någon ny generation av dieselmotorer.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos framtidsstrategi?
– Vi måste skräddarsy vår kommunikation utifrån hur alternativen kompletterar vårt budskap, timingen och typen av teknik som vi presenterar, säger Björn Annwall på Volvos strategi- och varumärkesavdelning. Han fortsätter:
– Vi säger inte att vi aldrig mer kommer att närvara vid bilmässor. Vi räknar med att branschevenemang som bilsalongen i Genève kommer att fortsätta utvecklas och vi kommer att återvända i framtiden.
Volvo tänker också utveckla sina samarbeten och lönsamheten kring autonoma taxitjänster. De bidrar till exempel till ett projekt med samåkningsföretaget Uber som testar autonoma XC90 i USA.
Sedan tidigare har man kommunicerat att alla nya bilmodeller som lanseras från och med 2019 kommer att vara elektrifierade på något sätt, antingen som bensindrivna mildhybrider, laddhybrider med bensin eller renodlade elbilar. Håkan Samuelsson har sagt att Volvo inte tänker utveckla någon ny generation av dieselmotorer.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos framtidsstrategi?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.