Nästa artikel
Här är Porsche Taycan
Nyheter

Här är Porsche Taycan

Publicerad 5 september 2019 (uppdaterad 5 september 2019)
800-voltssystem, fotgarage och läderfri interiör i den eldrivna sportbilen som kostar från 1,7 miljoner kronor.
Porsches första helt eldrivna bil är en fyradörrars sedan vid namn Taycan. Den drivs av två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln och de hämtar i sin tur kraft från ett batteri med kapacitet på 93,4 kilowattimmar. 

En av egenskaperna som gör Taycan speciell är att den är första serietillverkade elbilen med 800-voltssystem, istället för det vanliga 400 volt. Det betyder att man på tio minuter inpluggad i en snabbladdare kan få tillräckligt med el för att klara 10 mils körning. Att ladda från 5 till 80 procent tar 22,5 minuter ”under idealiska förhållanden”, som Porsche uttrycker det. Maximal laddhastighet för Taycan är 270 kW. 
På insidan hålls fysiska reglage och knappar till ett minimum. Istället styrs det mesta via en centralt placerad pekskärm, eller att helt enkelt säga till bilen vad man vill göra genom röststyrning. Det gäller då att inleda frasen med ”Hej Porsche”. Som tillval kan man även få en pekskärm på passagerarsidan.

Biltillverkaren har valt bort allt läder i inredningen och använt sig av återvunna material för att påvisa sitt hållbarhetstänk. Det finns två bagageutrymmen, det främre rymmer 81 liter och det bakre 366 liter. 

Eftersom batteriet sitter under golvet har Porsche gjort en urgröpning i batteripaketet som baksätespassagerarna kan ha sina fötter i och få känslan av lågprofilad sportbil. Porsche kallar det för ett ”fotgarage”.
Porsche är stolta över en rad innovationer de gjort i drivlinan, bland annat en tvåväxlad växellåda. En växel är till för optimal spurt från stillastående, den andra med högre utväxling passar högre hastigheter. Bromsåtervinningen sägs vara väsentligt högre än konkurrenterna. 

Det slås på stort i början med effektstinna och fyrhjulsdriva varianterna Taycan Turbo S och Taycan Turbo med 761, respektive 680 hästkrafter. Sprinten 0-100 km/tim avklaras på 2,8 sekunder med Turbo S och 3,2 i Turbo. Toppfarten är begränsad till 260 kilometer i timmen. Räckvidden i Taycan Turbo S är vid blandad körning 41,2 mil och i Taycan Turbo kommer man 45 mil. 
 
Priserna börjar på 1,7 miljoner för Taycan Turbo och 2 080 000 kronor för Taycan Turbo S. Porsche hälsar att mindre kraftfulla varianter lanseras längre fram och att det kommer ett terrängstukat derivat med högre markfrigång och kraftigare hjulhus med tilläggsnamnet Cross Turismo i slutet av 2020. 

Diskutera: Vad tycker du om Porsche Taycan?
Embed

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.