Totalt 300 Amaroker ska anpassas till polisens hundpatruller av Euro-Lans i Backaryd.
− Polisen har krav från Jordbruksverket som vi måste följa. Vi diskuterade både skåpbil och pickup innan valet föll på Amarok, säger Anders Månsson, nationell processledare för hund inom polisen.
Alla bilar har plats för två hundar och följer Jordbruksverkets bestämmelser för att transportera djuren. Hundburarna har separata klimatanläggningar som känner av både temperatur och fukthalt. Sedan anpassas temperaturen i buren efter detta för att vara så jämn som möjligt. Dessutom finns kameror och ljudövervakning, så att föraren har koll på hundarna.
De första sju ombyggda bilarna rullar just nu i trafik.
DIskutera: Vad tycker du om de nya polishundsbilarna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inga fönster för de stackars hundarna. Jag tror jyckarna kommer se det som ett nerköp.
Det finns ju bakre ruta, och det räcker. Onödigt många rutor medför uppvärmning.
Det vet vi väl att hundar ska sitta i framsätet och ha koll på läget!
Bara att titta på några youtube-filmer med amerikanska polishundar och se hur uppmuntrade dom blir vid biljakt efter bovar.
Ja, Bgl och hunden har självklart heller inte någon form av säkerhetsbälte, för att snabbt kunna springa efter bovarna om det behövs. = )
När det gäller Amarok kan man undra om polisen verkligen behöver en så stor bil som den. Uppgiven förbrukning blandad körning (diesel) för bilen i bild ovan, är 8.4 l/ 100 km (CO₂-utsläpp: 220 g/ km).
Det som har varit problemet med tidigare fordon är att de inte uppfyller Jordbruksverkets krav på utrymme för hunden. Framförallt höjden har varit för skral. Därför har polisen tidigare haft dispens - just för att kunna fortsätta med sin hundverksamhet.
Med Amarok är detta löst. Där får hunden det utrymme den behöver för att kunna arbeta så effektivt som möjligt utan att få bekymmer med hälsan. En tjänstehund slits rejält (en avsevärd del plockas ur tjänst i förtid på grund av trasiga ryggar och undermåliga leder) och den behöver därför kunna vila mellan aktiviteterna som den är ute på (som till 70-80% består av sök- och spåruppdrag - vilket är bland det mest tröttande man kan utsätta en hund för).
Det är f.ö inte bara polisens fordon som har haft brister. Även delar av den militära verksamheten har haft för stora hundar i relation till burar och tillgängliga utrymmen (också militären har haft dispens från regelverket). Där har man löst det genom att gradvis fasa ut de hundarna som är av lite större sort (vilket kan diskuteras om det är ändamålsenligt). Dock använder Försvarsmakten andra fordon än polisen - där Toyota Hiluxen är en av favoriterna (används i huvudsak av skyddsvakterna). Ute på förbandsnivå nyttjas sedan ett annat fordon (mestadels) och det är detta som är för litet för en traditionell tjänstehund. Så även Hilux hade kunnat vara ett alternativ för polisen. Jag vet inte varför ordningsmakten valde Amaraken istället - kanske på grund av sittkomforten?.
MVH AL
Amarok... Kamaro... Volkswagen Camaro ;D
Det är sant som AL skriver. Jag antar man valt Amaroken efter sedvanlig upphandlingsrutin. Självklart ska våra fyrbenta kollegor ha det så bra som möjligt. Pratade med en hundförare som var skeptisk till Amaroken, Han menade att Jordbruksverket har varit för nitiska angående hundburarna. Hundförare är oftast de poliser som kör längst sträckor med blåljus påslagna då de är för få och jobbar regionalt. De är därför i behov av snabba och ändamålsriktiga bilar och Amaroken är inte en optimal blåljusbil. Det ska även tilläggas att hundenheten i Sthlm nu troligen tvingas byta lokaler då garaget inte längre kommer rymma alla fordon då Amarokerna är betydligt mer utrymmeskrävande, vilket kommer kosta pengar och skapa problem. Bränslekontot lär skjuta i taket när de äldre hundbilarna xc70, V70 och MB E-klass fasats ut. Polishundar är oftast ute och sträcker på sig ofta varför tiden i burarna ofta är ganska kort. Sedan kan det så klart vara regionala skillnader i olika delar av landet där utryckningsavstånden är större än i Sthlm. Jordbruksverket är tyvärr tandlösa när det gäller de privatägda hundarna som färdas i bilar som är betydligt mindre lämpliga för alla hundar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.