Renault Grand Scenic.
Tidigare har vi sett den korta varianten av flexbilen – nu kommer sjusitsaren.
I början av mars offentliggjorde Renault fjärde generationen av flexbilen Scenic. Då utlovades information om versionen med plats för sju till sommaren och nu är den här. Grand Scenic är totalt 24 centimeter än vanliga Scenic och i bagageutrymmet på den femsitsiga versionen får det plats 765 liter.
Autobroms med fotgängardetektion är standard. Fem dieselmotorer och två bensinmotorer erbjuds. Antal hästkrafter ligger på mellan 110-160. Bensinmotorerna har en sexväxlad manuell låda, medan dieselmotorerna förutom det även erbjuder sex- eller sjuväxlad automatlåda med dubbelkoppling. Dieselmotorn 110 dCi får även hjälp av en elmotor som lagrar bromskraft och assisterar förbränningsmotorn.
Liksom på vanliga Scenic är 20-tumsfälgar standard. Vad som inte är standard är sju platser, det kostar extra. Nya Scenic och Grand Scenic kommer att börja säljas kort innan årsskiftet. Pris är än så länge inte officiellt.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Grand Scenic?
Autobroms med fotgängardetektion är standard. Fem dieselmotorer och två bensinmotorer erbjuds. Antal hästkrafter ligger på mellan 110-160. Bensinmotorerna har en sexväxlad manuell låda, medan dieselmotorerna förutom det även erbjuder sex- eller sjuväxlad automatlåda med dubbelkoppling. Dieselmotorn 110 dCi får även hjälp av en elmotor som lagrar bromskraft och assisterar förbränningsmotorn.
Liksom på vanliga Scenic är 20-tumsfälgar standard. Vad som inte är standard är sju platser, det kostar extra. Nya Scenic och Grand Scenic kommer att börja säljas kort innan årsskiftet. Pris är än så länge inte officiellt.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Grand Scenic?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En snygg och praktisk bil. Risk för internkonkurrens med Espace men jag tror man mer ser Espace som det lyxiga premiunaltrrnativet och Grand Scenic som familjebil. Lite lustigt om vi tittar på första generationen av Espace som i första hand var en funktionell, praktisk och rätt enkel familjebil.
Jag saknar de enkla, mjuka och fluffiga franska familjebilarna från förr.
Utan att ta hänsyn till kvalitet, ev. drivlinekombinationer m.m så måste jag erkänna att jag faktiskt tycker den här var riktigt snygg! Synd bara fransmännen inte kör med öppningsbara panoramatak utan bara fasta.
Men som sagt, snygg bil!
Fick en Kadjar som lånebil sist Volvon var på service och blev faktiskt imponerad av komforten och ljudnivån. Synd de kör så trista/konstiga val av drivlinekombinationer bara.
Praktiskt med 20 tums fälgar som standard !
Snyggare än utgående modell men varför så små sidorutor bak? Tyvärr inte lika flexibel som förr, här vinner C4 Grand Picasso som har tre separata stolar bak. Nya Scenic har bara en tvådelad soffa. Hm... Däckdimensionen är 195/55-20. Rätt ovanlig. Ett frågetecken för tillgängliga vinterdäck.
Däcken låter ju ypperliga för komfort (över ojämnheter och ljudmässigt)? Smala men ändå höga? Vinterdäcken var ju inte 20" och minns att det fanns förmånliga från topp-märkena.
Öppningsbara tak har nog funnits även förut i franska. Även nu i Peugeot 3008 II.
Renault går från klarhet till klarhet när det gäller designen på sina nya bilar, Clio fortfarande snyggast i klassen och Talisman är riktigt lyckad den med.
Även den här är snyggast i sin klass, plus att den är prisvärd då mycket bling-bling ingår i grundpriset :-)
Jag är tveksam över dessa 7-sjusitsare.. hur ofta behöver man 2 extra säten? Jag har sett väldigt få sådana bilar där extra säten faktiskt varit upptagna. Jag har behövt 6 säten ibland, kanske 1-2 ggr/år med det har vi löst på annat sätt. Jag var inne på att köpa denna typen av bil men valde ändå en vanlig personbil för att slippa åka runt på onödig vikt och lite större och "klumpigare" bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.