Nästa artikel
Här är nya Renault Captur
Nyheter

Här är nya Renault Captur

Publicerad 4 juli 2019 (uppdaterad 4 juli 2019)
Andra generationens Captur kommer nu som plug-in hybrid och ska ge mer SUV-identitet.
Sedan lanseringen 2013 har Renault Captur sålts i 1,2 miljoner exemplar. Nu är nästa generations här. Suven har nu blivit större och snålare.

Nya Captur bygger på CMF-B-plattformen som genom sin lättare konstruktion ska ge många fördelar. Underdelen är utformad för att ge bättre aerodynamik vilket enligt Renault innebär lägre förbrukning och därmed minskade utsläpp. Motorns isolering har lett till en sänkning av ljudnivån i storleksordningen 1,5 till 2 dB i hastigheter mellan 0–130 km / tim.

Captur har blivit 11 centimeter större och axelavståndet har också förlängts med 2 centimeter. En förändring som främst lett till att de bakre passagerarna får mer benutrymme. Bagageutrymmet har också blivit större och rymmer nu 536 liter jämfört med förgående bil som tog 377 liter.
Laddhybridsvarianten startar alltid på el och kan köras på el i hastigheter upp till 83 km/h. I övriga motoralternativ kan man välja på tre bensinmotorer och två dieslar.
 
Både interiör och exteriör har också fått en uppdatering. Med skulpterade skärmar, tydliga sidolinjer och ”flytande tak” vill Renault förstärka bilens SUV-identitet. Större fälgar och slankare bakljus har också lagts till.

Inne i bilen har sätena har fått en helt ny och mer omslutande utformning och sittdynan är 15 millimeter längre. I bilen finns också vad Renault kallar "Smart Cockpit"-konceptet som har de största skärmarna i segmentet. En ny ”flytande” mittkonsol ska bland annat kunna frigöra utrymme för lagring och nya funktioner som induktionsuppladdning av smarta telefoner. 

Den svenska premiären för nya Renault Captur sker i januari nästa år.

Diskutera: Vad tycker du om nya Renault Captur?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.