I Sverige finns 8 000 mil asfalterad väg och varje år läggs cirka åtta miljoner ton asfalt, vilket påverkar klimatet. För att utsläppen ska minska genomför Kils kommun ett pilotprojekt där en mer miljövänlig process används vid asfaltering.
Det nya med asfalten är att tallolja ersätter bitumen som framställs ut råolja och som tidigare har utgjort en stor del av asfaltsmassan. Asfalten innehåller också en stor del återanvänd asfalt, och tillverkas med hjälp av fossilfritt bränsle i Sofiedal, några kilometer från Kil.
I år planerar Kils kommun att asfaltera omkring 15 000 kvadratmeter och koldioxidutsläppen beräknas minska med cirka 25 ton jämfört med traditionell asfaltering.
– Tillsammans med vår asfaltsentreprenör, Skanska, ska vi utvärdera hur den nya asfalten står sig, säger Stefan Björkman, teknisk chef på Kils kommun, till Vi Bilägare.
Tre områden med tre olika förutsättningar ska utvärderas. Bland annat ska en parkering i centrala Kil asfalteras. Området är enligt kommunen ett bra testområde eftersom många bilar backar och accelererar på små ytor.
– Sedan har vi dels en utfartsväg som trafikeras av mycket tung trafik, dels har vi ett bostadsområde med mindre trafik. Vid varje fastighet är det mycket start och stopp, säger Stefan Björkman.
Hur länge håller asfalten?
– Traditionell asfalt håller mellan 30 och 40 år. Allt beror på eventuella vattenläckor eller annat som gör att asfalten spricker och går sönder. Min förhoppning är att den nya asfalten håller lika länge. Första ordentliga testet blir till vintern, säger Stefan Björkman.
Han berättar vidare att hållbarheten beror på underarbetet vid asfalteringen. Är arbetet välgjort, uppstår ofta inte några problem.
– I regel är dåligt underarbete eller vattenledningar som ofta behöver bytas, som gör att vägen ofta får slag och gupp, vilket bidrar till att asfalten förstörs.
Utöver klimatanpassad asfaltering ska även eldrivna maskiner och transporter bidra till minskad klimatpåverkan.
– Lastbilarna som används är eldrivna, vilket bidrar till en lugnare och tystare arbetsmiljö. Hade vi även fått använda den elektriska asfaltsläggaren som planen var från början, hade vi i princip kunnat arbeta mitt i natten, dygnet runt, utan störa någon.
Den nya asfalten är tio procent dyrare.
– Om asfalten håller lika länge bidrar kommunen till en bättre miljö och då är kostnadsökningen väl värd det, avslutar Stefan Björkman.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (25)
- 2024-09-17 06:25 P-I H skrev: L. Mäkinen…
- 2024-09-16 15:26 Den som kör Polestar 2 och…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.