Ford Kuga årsmodell 2017.
Får nytt snålmotoralternativ och stöd för Apple CarPlay och Android Auto.
På ett teknikevent i Barcelona visade Ford upp nya versionen av crossovern Kuga. Suven har förändrats designmässigt i grillen och har fått ny form på strålkastarna.
På insidan styrs infotainmentsystemet SYNC 3, vilket stödjer Apple CarPlay och Android Auto, via en åttatums pekskärm. Annat som är nytt vid förarplatsen är en nydesignad ratt och att parkeringsbromsen nu har gått från spak till knapp.
Bilen kan fås med antingen framhjuls- eller fyrhjulsdrift. Nyheter bland motoralternativen för den framhjulsdrivna versionen är en bränslesnål 1,5 liters turbodiesel på 118 hästkrafter som drar 0,44 liter/milen och släpper ut 115 gram koldioxid per kilometer. Ytterligare två tvåliters dieselalternativ på 148 respektive 178 hästkrafter finns, såväl som tre 1,5 liters bensindrivna motorer på mellan 118-180 hästkrafter. Säljstart i europa beräknas bli under fjärde kvartalet i år.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Kuga?
På insidan styrs infotainmentsystemet SYNC 3, vilket stödjer Apple CarPlay och Android Auto, via en åttatums pekskärm. Annat som är nytt vid förarplatsen är en nydesignad ratt och att parkeringsbromsen nu har gått från spak till knapp.
Bilen kan fås med antingen framhjuls- eller fyrhjulsdrift. Nyheter bland motoralternativen för den framhjulsdrivna versionen är en bränslesnål 1,5 liters turbodiesel på 118 hästkrafter som drar 0,44 liter/milen och släpper ut 115 gram koldioxid per kilometer. Ytterligare två tvåliters dieselalternativ på 148 respektive 178 hästkrafter finns, såväl som tre 1,5 liters bensindrivna motorer på mellan 118-180 hästkrafter. Säljstart i europa beräknas bli under fjärde kvartalet i år.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Kuga?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Gillar inte svarta fälgar, annars är det en rätt snygg bil, att bilen skulle dra 0,44 låter som en riktig saga, och sagor finns men de är sällan på riktigt :)
En redan bra bil som blir bättre. Grillen blir likt den som sitter på Ford Edge, om det är bra eller dåligt kan diskuteras. Klart, den kanske är snyggare än dagens Kuga front.
Jag kör en Kuga 2015 med 150 hk diesel, 4x4 och Powershift låda. Jag kommer inte ned till angivna förbrukningsvärden, ligger ca 0,15 liter/mil (vid pump) över angivna värden. Skall dra ca 0.55 men drar 0.68.
Ford Kugan är en av få modeller där första generationen är den snyggaste.
Gillar verkligen den första. Grymt snygg utvändigt och "maskulin" invändigt.
Tycker att den andra är snygg utvändigt...men har mist det "manliga" i en en plottrig inredning.
Generation 3 är väl snygg in och utvändigt (på de bilderna jag sett hittills). I alla fall snyggare inredningsmässigt än tvåan.
@Henrik_A, jag är beredd att hålla med dig om utseendet. Komfortmässigt däremot ligger Gen2 hästlängder före Gen1. Ford har verkligen lyft Gen2 vad gäller komfort. MPS-lådan äter inte heller upp lika mycket kraft som den i Gen1. Gen2 känns klart piggare.
Så kan det mycket väl vara @Optimus - Har ej kört gen 2 själv, däremot har jag kört gen 1 med 163 hästarsmotorn, 4wd, automat med gps som hyrbil ca 100 mil. Vi blev enormt imponerade av den och jag var nära att köpa en själv.
Men så kommer jag ihåg när jag satt mig i den nya generationen hos en bilhandlare, och det första jag tänkte var att det var så plottrigt. Sedan gillade jag att den första var lite mer "grovhuggen" och såg rejälare ut på något sätt. Den nya (gen 2) kändes mycket mer utslätad i designen.
Denna är väldigt lik nuvarande Kuga, är endast lampor och stötfångare som skiljer vad jag kan se. Luktar facelift snarare än ny generation. Inredningen ser dessutom exakt ut som på 2015 års modell...
Huga, det var en ful Kuga!
Den är i ärlighetens namn mindre ful nu än tidigare, men vacker är den inte. Sen är det ju, återigen i mitt tycke, en onödig bilmodell.
Ford är ju annars körglada bilar även om dom inte ger det rätta kvalitets intrycket. Har haft några st men dom har aldrig lämnat något intryck efter sig.
Säker en bra bil för den rätte men denna går bort för mig, helt klart.
Vilka ljugsiffror när det gäller förbrukningen. Denna bilen väger garanterat 1700kg+ och har högt luftmotstånd. Gissar på siffror runt 0,7-0,8 liter/mil (diesel). Själv har jag kör jag en Opel Insignia (årsmodell 2009) de senaste tre veckorna och förbrukningen ligger på hela 0,65 liter/mil (diesel), Bilen jag kör har endast 2WD. Vikten på våra bilar måste ner, så enkelt är det.
@Styggavargen, som du kan läsa lite längre ned i tråden anger jag förbrukningen, vid pump, för en Kuga 150 hk diesel 4x4 automat. Den är 0,68 och då kör jag med lite moms. Insignan som du kör har väl den äldre 160 hk dieseln, det har hänt en del på Opel sedan 2009 bl.a med deras ganska färska 140 hk diesel som får beröm för sin smidighet och förbrukning(låga).
Bränsleförbrukning stämmer sällan bra. Hade tidigare Focus 2011 där förbrukningen skulle vara 0,47 det gick att uppnå om man kör landsväg på sommaren, håller en jämn fart ej över 70km och inte gör omkörningar. 0,65 var ett normalare värde med blandad körning.
Bytte emellertid till Kuga 2014 automat diesel 4 hjuls drift och har kört 3500 mil. Jag kör sommar, vinter, kort och längre även med en större husvagn på sommaren. Bränsle stämmer givetvis inte. Har mätt sedan bilen var ny och förbrukningen skiftar starkt beroende hur jag kör. Snittet på mina 3500 mil under skiftande förhållanden är 0,90 som knappast går att få högre men väl betydligt lägre.
Bilen är helt underbar, rolig att köra och skitsnygg och jag väljer aldrig mer bort automaten. sneglar nu på 2017 och hoppas på bättre navigator . PS använder appen "tankomat Pro" i telefonen för att enkelt hålla koll på förbrukning.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.