Föraren och passageraren såg aningen besvärade ut när Vi Bilägares utsände av en slump fick syn på den kamouflerade bilen och snabbt ryckte upp kameran.
Av bilden att döma har BMW börjat testa en ny generation av småsuven X1. Modellen är byggd på nya plattformen UKL1, som också ska användas till nästa Mini.
Den nya tekniska arkitekturen innebär att bayerska tillverkaren frångår sin bakhjulsdrivna tradition. När nya BMW X1 anländer till återförsäljarna någon gång under 2015 är det i stället framhjulsdrift, alternativt fyrhjulsdrift, som gäller.
Nya trecylindriga bensin- och dieselmotorer på 1,5 liter blir också aktuella.
Diskutera: Vad tycker du om BMW:s satsning på framhjulsdrift?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Få se nu:
Fanns det inte bara för några år sedan en stolt biltillverkare från Bayern som hade en slogan som löd "The ultimate driving machine"?
Kan ju inte ha varit BMW iaf med produkter som den här.
OBS Ironi!
Alla som kört en Mini JCW eller en Megane RS, vet att körglädje inte beror på om drivningen sker på framhjulen eller bakhjulen.
Jag är lycklig BMW ägare pga av rak bensin sexa och bakhjulsdrift så den här går fet bort för mig.
Gissar på att folk numer inte har koll eller bryr sig lika mycket om funktionen och många bryr sig bara om vad emblemet säger så den säljer säkert.
Håller med om att var drivningen sker har liten eller ingen betydelse för körglädjen. Men denna liksom flertalet andra modeller i programmet visar bara på att maximal körglädje inte längre prioriteras av BMW.
X3, X5, X6, 5-serie, 7-serie är fler exempel. Fina bilar absolut men de är inte riktiga körmaskiner tycker jag. Men visst kommer den att sälja. För märket betyder allt och innehållet mindre.
Precis som Swemba säger - drivingen har minimal betydelse. Så länge det handlar om någolunda små bilar iallafall. En 5-serie skulle nog inte passa så bra med FWD. Men en liten suv? Vem fan bryr sig? ;)
På vilket sätt gör en framhjulsdriven X1 en bakhjulsdriven M3 tråkigare?
En Porsche 911 blir inte tråkigare för att Porsche Cayenne existerar.
Självklart måste man ha den typ av bilar som är förknippade med varumärkets själ. Men antalet köpare av bakhjulsdrivna coupéer med raka sexor utan turbo på 300+ hk är ganska begränsade...
Alla tillverkare behöver bredda sin målgrupp för att få tillväxt och säkra sin existens.
På 60-talet, innan framhjulsdrivet var så vanligt, så ansågs det billigare att bygga bakhjulsdrivet. Tänk så tiderna förändras...:) F ö håller jag för ovanlighetens skull med Swemba helt och hållet...:)
Sweba
Jag tillhör en av de få enligt ditt resonemang, familjefar med tre barn och gillar bilar, inte. inte transportmedel! Och tyskt skall det vara!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.