Suven är i stort sett produktionsklar och tar inspiration från G-klass.
GLA och GLC ska få ett mellansyskon. Logiskt nog heter nykomlingen GLB och visas just nu som koncept i Shanghai. Bilen är med sina 4,63 meter i längd drygt 20 centimeter längre än GLA, men glappet till GLC är bara drygt 3 centimeter. GLB är 7-sitsig och mellanraden kan flyttas framåt eller bakåt 14 centimeter.
Mercedes använder i pressmaterialet ord som ”robust” och ”off-road” och de fyrkantiga formerna och terrängattributen på konceptet får tankarna att vandra till råbarkade G-klass.
Insidan – som vi resan sett smakprov på – är koncentrerad kring en stor skärm som styrs av Mercedes infotainmentsystem MBUX.
Insidan – som vi resan sett smakprov på – är koncentrerad kring en stor skärm som styrs av Mercedes infotainmentsystem MBUX.
Bilen är fyrhjulsdriven och motorn är en fyrcylindrig, turboladdad bensinmotor på 224 hästkrafter.
När den produktionsklara versionen av GLB visas upp kommuniceras inte av Mercedes. Men som en jämförelse visades GLA i Shanghai som koncept 2013 och samma höst, på Frankfurtsalongen, vi fick se det färdiga resultatet. Så troligtvis får vi stifta bekantskap med GLB någon gång i september i år.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes GLB?
När den produktionsklara versionen av GLB visas upp kommuniceras inte av Mercedes. Men som en jämförelse visades GLA i Shanghai som koncept 2013 och samma höst, på Frankfurtsalongen, vi fick se det färdiga resultatet. Så troligtvis får vi stifta bekantskap med GLB någon gång i september i år.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes GLB?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.