Förra generationen Lexus IS fanns i en särskild prestandaversion kallad IS-F som utmanade BMW M3 och Audi RS4.
Den modellen är nedlagd sedan länge, och senaste generationen IS har inte funnits i någon motsvarande version. Men när Lexus nu ansiktslyft IS-modellen kommer en så kallad F Sport Performance-version, som visserligen inte är någon ”riktig” F-modell men som ändå har en 5,0-liters V8 under huven.
Det kan låta underligt att Lexus, som annars fokuserar på tyst och smidig hybriddrift, lanserar en prestandamodell med V8-motor utan någon form av överladdning eller elektrifiering. Och det är det också.
Annorlunda front
Den nya modellen heter alltså Lexus IS 500 F Sport Performance och får en effekt på 480 hk och en 0–100-tid på 4,5 sekunder. Den har bakhjulsdrift, åttastegad automatlåda och de karaktäristiska, fyrdubbla avgasutblåsen som även IS-F hade.
Men V8-motorn kan inte ha varit helt enkel att klämma ned under huven. Den måste nämligen höjas med fem centimeter för att husera motorn, och den främre stötfångaren måste flyttas fram. Modellen får dessutom ett sportchassi med komponenter från Yamaha.
Lexus IS säljs numera inte i Sverige, den är ersatt av Lexus ES som är en något större modell och inte finns i någon prestandaversion. Lexus IS med V8 blir exklusiv för USA-marknaden.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.